|
|
1 December 4:00 PM Room 226
|
Márton Gömöri
|
Department of Logic, Institute of Philosophy Eötvös University, Budapest |
|
Az
elektrodinamika kovarianciája
– logikai-empirista rekonstrukció (Covariance of electrodynamics – a logico-empiricist reconstruction)
|
A klasszikus elektrodinamika alapegyenletei, a Maxwell-egyenletek
transzformációs
és szimmetria
tulajdonságaira
vonatkozó szokásos
elemzés a
következő
gondolatmenetre épül.
A speciális
relativitáselmélet
posztulátumai,
nevezetesen a relativitási
elv, megköveteli,
hogy a fizika törvényeit
leíró egyenletek azonos alakúak
legyenek minden inerciarendszerben. Miután
a relativitáselméletből
következik, hogy a
különböző
inerciarendszerek téridő-koordinátáit
a Lorentz-transzformáció
viszi egymásba, ez
a tény és
a relativitási elv
együtt maga után
vonja, hogy a fizika egyenleteinek Lorentz-kovariánsaknak
kell lenniük. Ez
utóbbi azt
jelenti, hogy az egyenletekben szereplő
mennyiségekre
alkalmazva a Lorentz-transzformációt
(pontosabban a téridő-koordinátákból
definiált
mennyiségek esetén
a Lorent-transzformációból
származtatott
megfelelő
leképezést),
az egyenletek megőrzik
alakjukat. A relativitáselmélet
tehát előírja
a fizika egyenleteinek Lorentz-kovarianciáját,
ez pedig lehetővé
teszi, hogy meghatározzuk
az egyenletekben szereplő mennyiségek
transzformációs
tulajdonságait,
vagyis, hogy milyen kapcsolat áll
fenn a különböző
inerciarendszerekben mért
fizikai mennyiségek
között.
E gondolatmenet segítségével
szokás az
elektromos és
mágneses
térerősségek
transzformációját
meghatározni a
klasszikus elektrodinamikában.
Az alapvető
probléma, ami a
gondolatmenet kapcsán
felmerül a
relativitási elv
episztemológiai
státuszával
van összefüggésben.
Mit is mond ki ez az elv? E. Szabó
nyomán a következő
precíz
megfogalmazását
adjuk:
Relativitási elv: A K
inerciarendszerrel együtt mozgó - mint "egész", együtt mozgó - fizikai
rendszer viselkedését leíró törvények, kifejezve a K-val együtt mozgó
mérőberendezések (méterrudak, órák, stb.) segítségével értelmezett
fizikai mennyiségek nyelvén, ugyanolyan alakúak, mint a K'
inerciarendszerrel együtt mozgó ugyanolyan fizikai rendszer hasonló
viselkedését leíró fizikai törvények, kifejezve a K'-vel együtt mozgó
ugyanolyan mérőberendezések és ugyanolyan mérési operációk segítségével
értelmezett fizikai mennyiségek nyelvén.
A relativitási elv "másodrendű"
természeti
törvény,
abban az értelemben,
hogy míg a fizika
törvényei
tipikusan fizikai tárgyakra,
eseményekre
vonatkoznak és az
ilyenekre irányuló
megfigyeléssel
konfirmáljuk őket,
addig a relativitási
elv "elsőrendű"
törvényekről
tesz állítást,
így a relativitási
elvet e törvények "megfigyelésével"
kell konfirmálnunk.
A relativitási
elvet, mint ezt a fenti gondolatmenet is illusztrálja,
normatív elvként
tartják számon
a modern fizikában,
azonban látnunk
kell, hogy az, hogy egy jelenségkör
illetve az azt leíró
egyenletek kielégítik-e
a relativitási
elvet, empirikus kérdés,
amelyet a különböző
inerciarendszerekbeli törvények
feltárásával
kell konfirmálnunk,
vagyis – a relativitási
elv fenti megfogalmazása
szerint – empirikusan meg kell állapítanunk,
hogy az egymáshoz
képest
egyenletesen mozgó
megfigyelők a
velük együtt
mozgó ugyanolyan
mérőberendezések
és ugyanolyan
mérési
operációk
segítségével
milyen fizikai törvényeket
tapasztalnak. A relativitási
elv episztemológiai
státusza tehát
semmiben nem különbözik
az "elsőrendű"
törvényekétől,
így
ismeretelméleti
szempontból semmi
nem indokolja, hogy "másodrendű"
törvényeket
posztulálva,
azokból
dedukáljunk "elsőrendűeket",
és úgy
tegyünk mintha e
levezetés igazolná
az utóbbiakat (pl.
a térerősségek
transzformációi
levezetése
esetében). A
helyes episztemológiai
sorrend pontosan a fordítottja:
egymáshoz képest
egyenletesen mozgó
ugyanolyan rendszerek megfigyelésével
(pl. többek között
a térerősségek
transzformációs
tulajdonságainak
meghatározásával)
megállapítjuk,
hogy e rendszerek viselkedésére
teljesül-e a
relativitási elv,
vagyis – mint a következő
bekezdésben látjuk
hogyan – "elsőrendű"
törvényekkel
igazolunk egy "másodrendű"
törvényt.
Nem kell azonban a fenti kísérleteket
mind elvégeznünk,
ha figyelembe vesszük
azt a lényeges
tényt, amelyet
Bell "Lorentzian pedagogy"-nak hív.
Nevezetesen azt, hogy egyetlen vonatkoztatási
rendszer tökéletesen
elegendő, hogy
számot adjunk a
fizika összes
jelenségéről,
törvényéről,
többek között
arról is, hogy
teljesül-e a
relativitási elv
vagy sem. Arról
van ugyanis szó,
hogy ha ismerjük a
fizika összes
törvényét
egy adott vonatkoztatási
rendszerben, akkor benne le tudjuk írni
a mozgó testek
viselkedését,
többek között
a mozgó
mérőberendezésekét
is, vagyis számot
tudunk adni arról,
hogy egy mozgó
megfigyelő milyen
eredményeket kap a
mozgó testen a
mozgó mérőműszerek
segítségével
elvégzett mérések
során. Vagyis az
egyetlen vonatkoztatási
rendszerben felírt
fizikai törvények
számot tudnak adni
arról, hogy milyen
fizikai törvényeket
tapasztal érvényesülni
a bázis
vonatkoztatási
rendszerhez képest
mozgó megfigyelő,
tehát arról
is, hogy teljesül-e
a relativitási
elv. Például
a kinematika vonatkozásában
ez azt jelenti, hogy ha a bázis
inerciarendszerben ismerjük
az egyenletesen mozgó
rudak, köztük
az etalon méterrúd
viselkedésének
törvényszerűségeit
(pl. a kontrakciós
tulajdonságot) és
tudjuk, hogy hogyan értelmezi
a méterrúd
segítségével
egy rúd hosszát
a bázis
inerciarendszerhez képest
mozgó megfigyelő
(természetesen
ugyanígy értelmezi
a bázis-megfigyelő
is), akkor ezekből
megállapíthatjuk
például
azt a tényt, hogy
egy rúd nyugalmi
hossza minden inerciarendszerben ugyanannyi, és
hasonló más
tényeket is,
amelyek éppen azt
mutatják, hogy a
rudak viselkedése
kielégíti
a relativitási
elvet. Teljesen hasonló
az elektrodinamika esete: ha empirikusan konfirmált
ténynek vesszük,
hogy a Maxwell-egyenletek (és
persze a relativisztikus kinematika és
mechanika) egy adott inerciarendszerben érvényesek
és
tudjuk, hogyan értelmezi
az elektrodinamikai mennyiségeket
a bázis
inerciarendszerhez képest
mozgó megfigyelő
(ami megint csak megegyezik a bázis-megfigyelő
mérési
operációival),
akkor meg tudjuk mondani, hogy milyen elektrodinamikai törvényeket
tapasztal a mozgó
megfigyelő, és
hogy ezek azonos alakúak-e
a bázis
rendszerben felírt
Maxwell-egyenletekkel, vagyis hogy az elektrodinamika kielégíti-e
a relativitási
elvet.
Nem véletlen a
kiemelten szedett "és
tudjuk". Ezen a ponton beleütközünk
a második, talán
még súlyosabb
problémába,
amely az "elsőrendű"
törvények,
jelen esetben a klasszikus elektrodinamika episztemológiai
státuszával
kapcsolatos. Messze nem triviális
ugyanis, hogy valóban
tudjuk-e azt, ami az "és
tudjuk" után
következik,
vagyis, hogy hogyan vannak az elektrodinamikai és
az ezek alapjául
szolgáló
mechanikai mennyiségek
operacionálisan
értelmezve.
(Az igazi nehézséget
pontosan a mechanikai fogalmak cirkularitásmentes
definíciója
adja. Mint kiderül, a mechanikai fogalmak, pl. a tehetetlen tömeg,
nem értelmezhető
kölcsönhatástól
független
módon,
jelen esetben az elektrodinamikai fogalmaktól
függetlenül.
A konlúziónk
az, hogy nincs általában
tömeg,
erő
és
mechanika, csak adott kölcsönhatás,
pl. az elektromágnesség
vonatkozásában.
Külön
kell bevezetnünk
pl. az elektromágneses
tehetetlen tömeg
és
a gravitációs
tehetetlen tömeg
fogalmát
és
kontingens ténye
lehet a világnak,
hogy ezek minden test esetében
megegyeznek (arányosak).)
Látnunk
kell azonban, hogy ez a probléma
nem a relativitáselméleti
fogalmi elemzések
sajátos
nehézsége.
A fenti két
kondicionális
mondat feltételei
ugyanis redundánsak:
az "és
tudjuk" előtti
feltételből
következik
az "és
tudjuk" utáni,
mert ha nem tudjuk, hogy hogyan vannak értelmezve
a fizikai mennyiségek
(akármelyik
vonatkoztatási
rendszerben), akkor hogyan mondhatnánk,
hogy empirikusan konfirmált
fizikai törvények
birtokában
vagyunk (a bázis
inerciarendszerben vagy akármelyik
vonatkoztatási
rendszerben).
Előadásunk
célja,
hogy, a fent vázolt
módon
megmutassuk, hogy az elektrodinamika teljesíti
a relativitási
elvet, és
hogy általában
az elektrodinamikát "Lorentzian pedagogy" szellemiségű
vizsgálatnak
vessük
alá.
Ehhez természetesen
tudnunk kell, hogy mi az elektrodinamika, vagyis hogy a világ
mely tulajdonságairól
mit állít.
E tudásra,
az empirista episztemológiai
elveknek megfelelően,
az elektrodinamika operacionalizálása
segítségével
tehetünk
szert. Előadásunkban
tehát
bemutatjuk a klasszikus elektrodinamika alapfogalmainak
operacionalista rekonstrukcióját,
majd feltételezve,
hogy az így
meghatározott
elmélet
egy adott inerciarendszerben érvényes,
megmutatjuk, hogy tetszőleges
másik
inerciarendszerben is az.
|
8 December 4:00 PM Room 226
|
Natalie Ross
|
Philosophy, Australian Catholic University |
|
Emmanuel
Levinas and Imre Lakatos’ Approaches to Human Action as Applicable
to Methodology in the Natural and Human Sciences
|
During
the 20th Century, methodological challenges presented by
Modernity and trends toward Postmodern ideology led to a
philosophical culture riddled with what Lakatos describes in the
Philosophy of Science as the problem of demarcation. Since the
pre-Socratics, ongoing aporias of Modernity; science, religion,
ethics, and their role in society reflect as unfinished products of
Modernity. These three aspects to the history of philosophical
reasoning underpin the very identity of Western Culture which today
is crumbling under the force of its own liberalism. The problem of
demarcation reflects as the result of canonised concepts of
methodological reasoning peaking during the Enlightenment and the
following 20th Century: a time of metaphysical
misinterpretation and hasty methods of empirical critique in the
natural and human sciences. A continuing need for the regulation of
knowledge acquisition and its application to the world, calls for a
way back into Modernity that accounts for a methodology based on
grounds for the completion of the unfinished products of Modernity,
and humanity richer for deeper self-understanding.
|
|
|
|