|
|
17 February
(Wednesday)
5:00
PM
Room 226
|
Balázs Tóth
|
Institute of
Philosophy
Eötvös University, Budapest
|
|
A
függő
keletkezés
és a
tudományfilozófia
(Nāgārjuna's
theory of causality and the philosophy of science)
|
Előadásom
első
felében
Nágárdzsuna kauzális viszonyt taglaló elemzéseit szeretném
bemutatni, majd azt, hogy ennek milyen jelentősége lehet a modern
tudományfilozófiára.
Garfield a Nāgārjuna's theory of causality:
Implications sacred and profane című cikkében azt állítja, hogy a
tudományfilozófiának az elmúlt néhány évtized folyamán olyan szerkezete
fejlődött ki, amely nagyon emlékeztet a buddhista filozófiára, még ha
ezt a legtöbb nyugati filozófus nem is veszi észre.
Nágárdzsunának a kölcsönös függőségről szóló leírása
megmutatja, hogy hogyan érthetjük meg a tudományos magyarázat
természetét, a kapcsolatot a különböző szintű teoretikus, tudományos
magyarázatok között, és azt, hogy hogyan tudjuk elkerülni azokat a
látszólag egymással versengő ontológiák közötti kapcsolatok
megértésében adódó nehézségeket, amiket az egymásra következő,
különböző szintű leírások vagy magyarázatok hoznak létre.
Nágárdzsuna amellett érvel, hogy a középpont a
kauzalitás megtestesítése (a realista nézet adoptációja, amely kauzális
erővel dolgozik) és a nihilizmus (az a nézet, miszerint független
események véletlenszerű és megmagyarázhatatlan univerzuma áll fenn)
között a feltételek valóságának az elfogadása, és a magyarázat
regularista leírása. E nézet szerint a magyarázó érdeklődésünktől és az
osztályozás konvencióitól függ az, hogy mi számít explanansnak és
explanandumnak. |
22 February
(Monday!!!) 4:30
PM
Room 226
(Please note the
unusual day and time!)
|
Martina Fürst
|
Department of
Philosophy, University of Graz
|
|
The
Phenomenal
Concept Strategy as Response to the Knowledge Argument
|
The
phenomenal
concept strategy is considered as a powerful response to
anti-physicalist arguments such as the knowledge argument, the
explanatory gap or the conceivability argument. The basic idea of this
strategy is to rely on phenomenal concepts which are supposed to
explain why draw dualistic conclusions of these arguments. Therefore,
the target of this physicalist move is to give a satisfactory account
of dualistic intuitions without being committed to draw ontological
dualistic conclusions.
In my talk I start elaborating the
phenomenal concept strategy concentrating on the knowledge argument.
Analyzing Jackson's Mary-scenario the crucial particularities of
phenomenal concepts are worked out. Next, I analyze physicalist
versions of the so-called quotational account of phenomenal concepts. I
demonstrate that these accounts fail in explaining the cognitive role
of phenomenal concepts. Subsequently, I propose a new version of the
quotational account which captures the decisive uniqueness and explains
the cognitive role of phenomenal concepts. Finally, I argue that this
new account implies phenomenal referents and hence reinforces
anti-physicalism. |
|
|
|