|
|
2 March
(Wednesday)
5:00
PM
Room 226 |
László E. Szabó
|
Department
of Logic, Institute of Philosophy, Eötvös University, Budapest
|
|
Valószínűségelmélet -- esettanulmány a világra vonatkozó a priori állítások tarthatatlanságáról
(Probability Theory -- a case study on the untenability of a priori statements about the world)
|
Néhány
a valószínűség filozófiájában centrálisnak tekintett tétel és elv --
nagy számok törvénye, Dutch book, David Lewis-féle Principal Principle,
bayesiánus konfirmáció -- elemzésén keresztül arra fogok rámutatni,
hogy a valószínűségelmélet által sem tudunk a világra vonatkozó a priori tudáshoz jutni.
Két kapcsolódó cikk:
- L. E. Szabó: Objective probability-like things with and without objective indeterminism, Studies in History and Philosophy of Modern Physics 38 (2007) 626–634 [Prepirnt (PDF)]
- L. E. Szabó: What remains of probability?, in F. Stadler (ed.), The Present Situation in the Philosophy of Science, Springer, 2010 [PDF]
|
9 March
(Wednesday)
5:00
PM
Room 226 |
Gábor Hofer-Szabó*
Péter Vecsernyés**
|
* Institute for Communication and Cultural Studies, King Sigismund College, Budapest
** Department of Theoretical Physics, Research Institute for Particle and Nuclear Physics, Budpest
|
|
Kvantumtérelmélet és kauzalitás
(Quantum Field Theory and Causality)
|
Az előadás célja kettős. Egyfelől, röviden szeretnénk bemutatni egy, a
korrelációk közös ok típusú magyarázatára vonatkozó új eredményünket a
kvantumtérelméletben. Másfelől, az előadás ürügyén szeretnénk összehozni
a fizikus és filozófus szakma érdeklődő részét egy rövid beszélgetésre,
amelyben a Reichenbachi közös ok elvének problémáját tárgyalnánk végig a
kvantumtérelméletben. A fizikusok kapnának egy rövid bevezetést a közös
ok filozófiai problémáiba, a filozófusok pedig a kvantumtérelmélet
alapvető fogalmaival ismerkedhetnének meg. Az előadásban igyekszünk a
technikai részt a minimumra szorítani.
Related paper (preprint):
G. Hofer-Szabó and P. Vecsernyés, Reichenbach's Common Cause Principle in Algebraic Quantum Field Theory with Locally Finite Degrees of Freedom
|
16 March
(Wednesday)
5:00
PM
Room 226 |
Márton Gömöri
|
Department
of Logic, Institute of Philosophy, Eötvös University, Budapest
|
|
A téridő-mennyiségek empirikus jelentésének problémája az általános relativitáselméletben
(On the problem of empirical meanings of the spatio-temporal quantities in general relativity)
|
Ha
az általános relativitáselméletre úgy gondolunk mint fizikai elméletre,
akkor elkerülhetetlen, hogy állításai legalább egy részének empirikus
jelentése legyen; abban a verifikacionista értelemben, hogy meg kell
adnunk annak módját, ahogyan ezeknek az állításoknak az igazságát vagy
hamisságát empirikusan megállapíthatjuk. Nem magától értetődő azonban,
hogy a téridő matematikai modelljéül szolgáló sokaság-struktúra
pontosan mely elemei azok, amelyek empirikus tartalmat hordoznak, és
hogy ez a tartalom egész pontosan hogyan fogalmazható meg
operacionálisan értelmes -- pl. órával és fényjelek segítségével
megmérhető -- mennyiségek terminusaiban. A nehézségek szorosan
összefüggnek az általános kovariancia, a téridő passzív és aktív
szimmetriái, és a téridő-fizika néhány további alapfogalmával
kapcsolatos elvi kérdésekkel. Az előadásban e problémakört kísérlem meg
felvázolni.
|
23 March
(Wednesday)
5:00
PM
Room 226 |
Dušan Dožudić
|
Centre for Croatian Studies – Department of Philosophy
University of Zagreb
|
|
The Predicate View of Proper Names: Problems and a Defence
|
In my presentation I will examine
the predicate view of proper names (set forth in various forms by
Willard V. O. Quine, Tyler Burge, and most recently Delia Graff
Fara), and problems the view faces. In particular I defend Burge’s
version of the predicate view against the objection offered by Steven
E. Boër. Boër argues that, even if proper names are predicates,
Burge’s predicate view cannot be the correct one, because it does
not adequately covers all types of proper names. Most notably, it
does not cover family names. As a consequence, Burge would predict
wrong truth-conditions for a number of sentences embedding family
names, such as “Joe Romanov is not a Romanov,” “Waldo Cox is a
Romanov,” “Fred Smith is not a Smith after all, he is a Jones,”
or “Billy Jones is in reality a Smith.” For example, Boër thinks
that “Joe Romanov is not a Romanov” could turn out to be true.
But, according to Burge, names, just as any other predicate, have an
application condition, and from that condition it follows that “Joe
Romanov is not a Romanov” must be false (just as “This dog is not
a dog” must). So, if Boër’s is right, Burge must be wrong. I
discuss some attempts to meet Boër’s objection, and I conclude
that it rests on fallacious assumptions. Boër’s observations
concerning the sentences are not semantically relevant, and they
reveal nothing relevant about truth-conditions of those sentences.
Boër’s observations are at most pragmatically relevant; it takes a
lot of stage setting, non-linguistic knowledge, and calculation, to
hear such sentences as true. If so, Boër’s criticism does not
undermine Burge’s predicate view, which was intended as a
semantical theory of proper names.
|
30 March
(Wednesday)
5:00
PM
Room 226 |
János Tőzsér
|
Philosophy of Lanugage Research Group, Institute of Philosophy, Eötvös University, Budapest
|
|
Mire való a filozófia?
(Why philosophy?)
|
Valamennyi filozófiai
(metafizikai, episztemológiai, etikai stb.) probléma kapcsán
disszenzus van a különböző filozófusok között. E disszenzus
nem abból fakad, hogy a vitatkozó felek valamelyike kognitív
és/vagy morális hátrányban van a másikkal szemben. Különös
volna például azt mondani, hogy a realisták IQ-ja alacsonyabb,
mint a nominalistáké, vagy hogy a perdurantisták azért állítják
azt, hogy léteznek a fizikai tárgyaknak temporális részeik, mert
dörgölőzni akarnak a természettudós kollégáikhoz.
Egyes filozófusok e
disszenzus meglétéből arra következtetnek, hogy intellektuális
energiapocsékolás filozófiával foglalkozni. Jason Brennan (2010)
például úgy érvel, hogy ha feltételezünk egy filozófiailag
tökéletesen elkötelezetlen személyt, akkor az ő perspektívájából
nézve teljesen értelmetlen dolog a filozófia művelésébe fognia,
ugyanis annak az esélye, hogy épp a helyes elméletet válassza a
versengő, érvekkel egyformán jól alátámasztott elméletek
közül, meglehetősen csekély. Sőt, ha történetesen a helyes
elméletet választja is, akkor sem lehet bizonyos abban, hogy a
helyes elméletet választotta, mivel valamennyi elmélet egyformán
jó érvekkel van alátámasztva.
Előadásomban e
filozófiával való szkeptikus álláspontot szeretném kikezdeni.
Amellett fogok érvelni, hogy a „filozófiai tökéletesen
elkötelezetlen személy” fogalma nonszensz, és hogy a filozófia
célja nem végső igazságok kimondása a valóság és a megismerés
és a helyes cselekvés természetéről, hanem valami más…
|
|
|
|