|
|
9
November (Wednesday)
5:00
PM
Room
226 |
Miklós
Márton* and János
Tőzsér**
|
*Department
of Philosophy
, Faculty
of
Law,
Eötvös University
**Philosophy of Language
Research Group, Eötvös
Univesity
|
|
Ha materialista
vagy, nincs privát
szférád!
(You have no
private sphere if you are
a materialist!)
|
A tudatos
tapasztalatokkal
kapcsolatban több alapvető
természetes meggyőződéssel
rendelkezünk. Ezek egyike
a
privátsági tézis,
amely szerint kizárólag
egyetlen szubjektum
rendelkezhet egy bizonyos
tudatos tapasztalattal. A
tézis értelmében
lehetetlen, hogy egy
meghatározott
tapasztalattal egyszerre
több szubjektum
rendelkezzék.
Előadásunkban
amellett fogunk érvelni,
hogy a tudatos
tapasztalatok privátsága nem
egyeztethető össze a
materialista
szubsztanciamonizmus
semmilyen formájával. Sem
a fizikalizmussal, sem a
tulajdonságdualizmussal.
Érvelésünk
során néhány egyszerű
gondolatkísérletet
mutatunk be, amelyekben
mindig az a helyzet, hogy:
(1) két személy egyszerre
rendelkezik ugyanolyan
tudatos tapasztalattal, és
(2) a két tudatos
tapasztalatot előidéző
összes fizikai entitás
közös a két személynél;
Ezek után
számba vesszük az
ismert szubsztanciamonista
elméleteket
(azonosságelmélet, lokális
és
globális szuperveniencia,
tulajdonságdualizmus), és
egyenként
kimutatjuk róluk: a
bemutatott
gondolatkísérletek
esetében ezen
elméletek alapján nem
tudunk numerikus
különbséget tenni a két
személy
tudatos tapasztalata
között. Konklúziónk
szerint tehát vagy a
materialista
szubsztanciamonizmust vagy
a privátsági tézist
mindenképpen föl
kell adnunk. |
16
November (Wednesday)
5:00
PM
Room
226
There will be
no
seminar session
-- in order to
avoid
overlapping with
the following
program:
18:00-20:00, ELTE
Filozófia Intézet
Kerekasztal:
Gazdasági válság &
Kilábalási alternatívák
Beszélgetőpartnerek:
Király Júlia (MNB-alelnök)
Tamás Gáspár Miklós
(filozófus, publicista)
Moderátor: Pogonyi Szabolcs
(filozófus, ELTE, CEU)
|
23
November (Wednesday)
5:00
PM
Room
226 |
|
Department
of Logic,
Institute of
Philosophy,
Eötvös
University
|
|
Measurement
Concepts and Sociology
|
One of the
measurement theories once
widely accepted in social
sciences (now a
so-called classical one) yields that measurement
is the assignment of
numerals to objects or
events according to rules. With an
appropriate measurement
concept of physics at
hand, one might
find this assertion quite
strange. For instance, it says that
not attributes, but objects and events
are measured; it insists
that not numbers, but numerals
are involved; it claims
that measurement is not
knowledge, but mere
assignment and so on. After
investigating the
genealogy of the
definition above and
briefly sketching other
notions of measurement, I make an
attempt to track down the
reasons why many social
scientists are still ready
to be comfortable with a concept like
this. |
30
November (Wednesday)
5:00
PM
Room
226 |
|
Department
of Logic,
Institute of
Philosophy,
Eötvös
University
on
leave from
Institute
of Mathematics, National
University of Athens
|
|
An Operational
Perspective on Sheaves
|
The
operational
foundations of
physics as
a natural
science are
based on
observation and
measurement. The abstraction
of the measurement
process gives rise to the
notion of coordinatization.
In the
interpretation of physical
theories, our empirical
access to the world
is being coordinatized
through the concept of
observables. Observables
denote physical quantities,
which in principle can be
measured. From a
topological
standpoint,
measurement presupposes the
existence of
a localization scheme via
which we may extract
information related to
the local behavior of a
natural system. Only on the
basis of a
localization scheme does it
becomes possible to discern
events and
assign an individuality to
them. A localization scheme
can be
understood as a
generalization of the notion
of functional dependence,
expressed mathematically in
terms of an action of some
category of
local reference contexts on
a global structure of
physical events. In
this way, the functioning of
a localization scheme can be
represented
by means of a fibered
construct, realized
geometrically as a presheaf,
that is as a variable set of
local observables over the
base category
of local reference contexts.
At a further stage, local
observables with
respect to overlapping local
reference contexts should be
glued
together by appropriate
means. This requirement is
implemented by the
methodology of completion of
a presheaf. As a consequence
we arrive at
the operational
interpretation of the
structure of a sheaf
expressing
the compatibility of
observable information under
restriction from the
global to the local level,
and inversely under
extension from the local
to the global level.
Slides of the lecture: PDF
|
|
|
|