|
|
2 April (Wednesday)
5:00
PM
Room
226 |
Péter Fazekas, Balázs Gyenis, Gábor Hofer-Szabó, and Gergely Kertész
|
Institute of Philosophy, Research Center for the Humanities,
Hungarian Academy of Sciences |
|
Causation: a dynamical systems approach
|
In contemporary
philosophy the proliferation of different theories of causation and
the recent popularity of pluralist views signifies the relevance of a
unified theory of causation that can account for most of the
platitudes of and intuitions about causation. In this paper it is our
ambition to present a theory that is unified in this sense. The main
focus of the paper is to develop a framework that is able to
reconcile and respect the commitments of two seemingly incompatible
clusters of theories, of those that aim to analyze causation as
something out there in the physical world and those that aim to
analyze our everyday concept of causation. The latter group can be
represented by well-known counterfactual theories, the former by the
so-called conserved quantity theories.
To achieve the
goal we will develop a novel theory of physical causation that is
built on the notion of a dynamical system in physics. This move is
needed for at least three reasons. First, because we think existing
theories of physical causation, like the conserved quantity theory,
formulate the concept of causation in a way that hinders the aim of
reconciliation. Second, in our theory of physical causation we would
like to respect more the way physicists are representing physical
processes. Third, as we hope to show, this approach outperforms
existing theories in the duty of unification.
The paper will introduce the
framework of the new dynamical
systems approach
and show that it can handle basic cases of causation nicely. Then we
will highlight two main advantages of the theory. One is that, in
contrast to existing physical accounts, it can handle causation by
omission in the same way as it handles positive causation. The other
is that it can account for the relation between higher level
causation and fundamental causation. The latter aspect of our
approach is something that can be highly relevant for contemporary
debates on the autonomy of special sciences.
|
9 April (Wednesday)
5:00
PM
Room
226 |
Mátyás Brendel
|
Continental-Konzern, Lindau
|
|
Finomhangolt és szimulált univerzumok, valószínűségi és metafizikai spekulációk a filozófiában és a tudományban
(Fine-tuned and simulated universes, probabilistic and metaphysical speculations in philosophy and science)
|
Az
Univerzum finomhangoltságának illetve szimuláció mivoltának
kérdése egyaránt minimum a metafizikával
határos kérdés. Mégis, mindkét problematika bekerült az utóbbi
évtizedekben a komolyabb, analitikus filozófia, a tudományos
ismeretterjesztés, sőt
már-már a tudomány tematikájába is. Míg a
finomhangoltság kérdése több évtizede vitatott
probléma, a szimuláció kérdését csak az utóbbi évtizedekben
kezdték el komolyabban tárgyalni, azonban
az utóbbi években már a teljesen hétköznapi tudományos hírekben
is rendszeresen felbukkan. Léteznek
tudósok és kutatócsoportok, akik megpróbálják ezt a témát is
komolyan kutatható tudományos kérdésként
eladni.
Az
Univerzum látszólagos finomhangoltsága a vallások utolsó, egyes
helyeken komolyan vett istenérve. Előadásomban
- amely a Magyar Tudományban megjelent illetve megjelenő
egy-egy cikken alapul - azt fogom megmutatni, hogy a két kérdés
egyrészt nagyon rokon, másrészt teljesen reménytelen, metafizikai
kérdés. Egy az Univerzumunkat finomhangoltan tervező
isten és egy szimulált univerzum nagyon hasonló elképzelés.
Mind egy isten, mind egy szimulátor (a személy, aki a szimulációt
tervezi, implementálja, futtatja)
mindenható az alkotása felett, istennek
"csupán"
annyi előnye van, hogy
általában mindent tudónak gondolják, míg a szimulátort hozzánk
képest "csak" nagyságrendekkel
intelligensebbnek valószerű
elképzelni. Ez a különbség azonban a legtöbb kérdésben
lényegtelen. A deista isten és a szimulációjába emberbaráti
szándékkal be nem avatkozó szimulátor nem igazolható. Az
egyetlen igazolható dolog az emberbaráti csodákat tevő,
megmutatkozó teista isten, illetve szimulátor lenne. Azonban, ahogy
az ma már közhely ez az isten "meghalt",
vagy "bujkál", vagy inkább nem létezik. Nietzsche
mellett nagyon jól ide illő
hivatkozás Hume esszéje a csodákról, amelyben amellett érvel,
hogy ezek igazolhatatlanok. A helyzet itt is nagyon hasonló, és az
érvelésem is nagyon hasonló, igaz, úgy vélem, hogy egy teista
isten, megfelelő
csodákkal igazolhatná magát, csak ilyen csodák nincsenek, és a
finomhangoltság látszata semmiképpen nem ilyen csoda, hiszen nem
sérti a természettörvényeket.
A
finomhangoltság kérdésében sem a cikkem, sem az előadásom
nem fog teljes áttekintést nyújtani. Így például fel sem vetem
a multiverzumos megoldási lehetőséget.
Azért nem, mert véleményem szerint egyetlen Univerzum esetén is
hibás az érvelés, és menthetetlenül antropocentrikus. Amikor
különféle gondolkodók arra alapozva érvelnek, hogy az Univerzum
paramétereit csak az emberi élet szempontjából tekintik, akkor az
embert hasonlóan alaptalanul helyezik az Univerzum középpontjába,
mint a geocentrikus világkép és a Darwin előtti
teremtésmítoszok. Az antropocentrizmus csak
annyit változott, amennyit a társadalmunk. Madách Ember
tragédiájában még "A gép
forog, az alkotó pihen. Év-milliókig eljár tengelyén, Míg egy
kerékfogát ujítni kell",
ezekben a modern elképzelésekben viszont már a számítógép fut,
a programozó pedig kávét iszik, és pizzát rendel.
A
finomhangoltság és a szimuláció abban is rokon, hogy mindkét
kérdésben olyan valószínűségi
érvelést használnak, amely technikailag hibás. Olyan érvek is
elhangzanak, amelyekért egy valószínűségszámítás
vizsgán egyetemen buktatás jár. Az ilyen kérdések valószínűségi
vizsgálata fontos alapvető
kérdéseket vet fel, melyeket körüljárok, és bemutatom, hogy a
valószínűségszámítás
korrekt használatával mindkét kérdésben oda jutunk, hogy
tulajdonképpen nem lehet semmit sem mondani, így nem lehet korrekt
valószínűségi érvünk
isten létezése mellett az Univerzum paraméterei alapján, és nem
lehet korrekt valószínűségi
érvünk amellett, hogy az Univerzum szimuláció.
Az
előadáshoz ajánlott
megjelent cikkem:
"Miért antropocentrikusan áltudományos az Univerzum
finomhangoltságának felvetése?", Magyar Tudomány, 2013/08.
|
23 April (Wednesday)
5:00
PM
Room
226 |
Tibor Sutyák
|
Department of Philosophy, University of Szeged
|
|
Következtetés, következmény és racionális belátás
(Reasoning, inference, and rational discernment)
|
1. P-ből következik Q.
2. P-ből (valaki) arra következtet, hogy Q.
A két kijelentés nyilvánvalóan nem azonos értelmű. Ha a 2.-ben szereplő
"következtetés" fogalmát kognitív folyamatként vagy eseményként fogjuk
fel, az 1.-ben szereplő "következik"-et pedig logikai következményként, a
következő kérdések merülnek fel:
a.) Mi köze van egymáshoz következménynek és következtetésnek?
b.) Hogyan jellemezhető a logikai következménytől és a
kognitív előrelépések más eseteitől (képzettársítás, próba-szerencse
fogadás) egyaránt különböző következtetés-fogalom?
c.) Hogyan lehet biztos abban valaki, hogy valaki más, vagy ő maga következtetést hajtott végre?
Az előadásban a következtetést kognitív előrelépésként tekintem. Az
előrelépés kognitív, amennyiben mentális aktivitást tételez fel, ez az
aktivitás információt dolgoz fel és episztemikusan releváns; a folyamat
előrelépés, amennyiben új kognitív helyzetet teremt. Ez az új helyzet a
belátások - a világ prezentációs módjai - frissülését jelenti.
G, Harman radikálisan szétválasztotta a logikai következmény és a
következtetés eseteit. Amellett érvelek, hogy ez a szétválasztás nem
lehet teljes. Ugyanakkor az ellentétes végletet, a következmény és a
következtetés szabályainak fregei azonosítását sem tartom
elfogadhatónak. Megkísérlem megmutatni, hogy a következtetés
normavezérelt racionális folyamat, ami lényegileg különbözik a kognitív
előrelépés más válfajaitól. Számot vetek a következtetés sajátos
fenomenális passzivitásával - a következtetést végző személy számára
introspektíve nincs döntő különbség közte és némely nem-inferenciális
kognitív aktivitásfajta között. Végül arra jutok, hogy dacára annak,
hogy a következtetés egyedi instanciáinak végbemeneteléről nincs sem
intra- sem interszubjektív bizonyosság, a posteriori és a priori alapon
egyaránt kényszerítő érvek szólnak amellett, hogy a kérdéses aktivitás
létező és genuin mentális esemény.
|
30 April (Wednesday)
5:00
PM
Room
226
Cancelled! (Postponed to 17 September)
|
János Kelemen
|
Department of General Philosophy, Institute of Philosophy, Eötvös University, Budapest |
|
Lukács György nyelv- és tudományfilozófiá(i)
(Georg Lukács's philosophy(ies) of language and science)
|
Az
előadás a szerző „The Rationalism of Georg Lukács” (Palgrave Macmillan,
New York, 2014) c. könyvét mutatja be. Elemzi „Az ész trónfosztása”
racionalitás- és racionalizmus-koncepcióját, összevetve azt a popperi
felfogással és a mai koncepciókkal. Kitér az „irracionalizmus
paradoxonára” (Lukács) és az „irracionalitás paradoxonára” (Davidson).
Ebben a keretben tárgyalja Lukács tudomány-elméletét és
„nyelvfilozófiáját” a filozófus korai korszakától az Ontológiáig.
|
|
|
|