|
|
13 November (Wednesday)
5:00
PM
Room
226 |
Miklós Szalai
|
Institute of History
Research Center for the Humanities
Hungarian Academy of Sciences
|
|
Alvin Plantinga evoluciós érve a naturalizmus ellen
(Alvin Plantinga's evolutionary argument against naturalism)
|
Alvin
Plantinga 1994-ben kifejtett egy azóta is számos vitára alkalmat adó
érvet, az evolúciós érvet a naturalizmus ellen (Evolutionary Argument
Against Naturalism; EAAN).
Plantinga szerint a naturalizmus az emberi kognitív képességek
kifejlődését az evolúcióval, vagyis a természetes kiválasztódással kell,
hogy magyarázza. Ámde a természetes szelekció a környezethez való
alkalmazkodást elősegítő tulajdonságokat, nem pedig az igazság
megismerésére való képességet fejleszti ki az élőlényekben; az igazság
megismerése és az adaptáció között pedig nincs semmiféle kapcsolat.
Ezért ha a naturalizmus alapján értelmezzük az evolúciót, minden okunk
megvan arra, hogy ne tekintsük megbízhatónak kognitív képességeinket, s
ne bízzunk meg egyetlen hitünkben sem - beleértve magát a naturalizmust
is. Következésképpen a naturalizmus inkoherens. Ezzel szemben a teista
hívő indokoltan gondolja azt, hogy Isten az evolúciót úgy irányította,
hogy az értelmes, az igazság megismerésére képes lényeket hozzon létre,
ezért indokoltan bízhat az emberi kognitív képességek megbízhatóságában.
Bemutatok és kiértékelek néhány stratégiát az EAAN megcáfolására.
|
20 November (Wednesday)
5:00
PM
Room
226 |
Gábor Boros
|
Department of Modern Philosophy, Institute of Philosophy
Eötvös University, Budapest
|
|
Leibniz elméleti filozófiája a ’Mi az idea?’ tükrében
(Leibniz's theoretical philosophy in the light of his 'Quid sit idea') |
Leibniz
filozófiáját minden szinten meghatározza a törekvés, hogy a Descartes
által nem kellő mélységekig vitt analízist, elemekre bontást tovább
vigye, s ezzel levonja a végső következtetéseket abból az
alapmeggyőződésből, mely szerint a filozófia végső soron nem más, mint
analízis. E program egyik szintje annak a descartes-i teorémának az
elmélyítése, mely szerint az isteni teremtés egyszerre jelenti
meghatározott törvények összekapcsolását a mozgásba hozott anyaggal,
valamint a törvényeknek megfelelő fogalmak elhelyezését a mindenkibe
beleszült eszes lelkekbe. Leibniz úgy véli, Descartes
ezzel túl keveset mond, s azt is metaforákba öltözteti. Ezen igyekszik
segíteni a Quid sit idea? című rövid, ám annál mélyebbre hatoló írás,
melynek új szemléletű fordítása alapján beszélek Leibniz elméleti
filozófiájáról.
|
27 November (Wednesday)
5:00
PM
Room
226 |
Dániel Corsano
|
Institute of Philosophy
Eötvös University, Budapest
|
|
Lehet-e műalkotás művész
nélkül?
(Can there be a work of art without an artist?)
|
David Cope, az UCSC professzora
évtizedek óta foglalkozik olyan programokkal, melyek képesek zenét
írni. EMI nevű programja nagy zeneszerzők stílusát analizálta,
majd több tízezer különféle zeneművet hozott létre ezek
alapján. Néhány közülük annyira jól sikerült, hogy például
a Bach stílusában készültekről több esetben klasszikus zenészek
sem voltak képesek megállapítani, hogy nem a zeneszerző írta
őket. A program utódja már nem csak egy-egy stílust utánozva,
hanem újakat kialakítva is képes egyedi és modern kompozíciókat
létrehozni, akár teljesen önállóan, akár egy emberrel együtt
dolgozva.
Bár természetesen még van hova
fejlődniük, ezekben a programokban óriási potenciál rejlik. Új
kihívások és lehetőségek elé állítják a következő
generációk zenészeit és zenekedvelőit és egyúttal rendkívül
érdekes és fontos művészetfilozófiai és jogi kérdéseket is
felvetnek. Előadásomban ezek közül vizsgálok meg kettőt: hogy
milyen szempontok szerint tekinthetjük a programok által
létrehozott zenéket műalkotásoknak, illetve hogy ki vagy mi a
szerzőjük, ha egyáltalán van nekik.
|
|
|
|