History and Philosophy of Science
Eötvös University, Budapest
|
Philosophy
of Science Colloquium
Room 6.54 (6th floor)
Monday 4:00 PM
|
Pázmány
P. sétány 1/A Budapest |
Phone/Fax:
(36-1) 372 2924 |
Location? |
8 November 4:00 PM 6th floor 6.54
|
Tamás Matolcsi
|
Applied Analysis, Eötvös Loránd University, Budapest |
|
Téridő-modellek: közös gyökerek
(Space-time models: common roots)
|
A relativitáselmélet
elnevezése onnan ered, hogy az eddig abszolútnak hitt
időről kiderült, hogy relatív. Mégis az elmélet
legnagyobb érdeme nem ez, hanem az, hogy rámutatott, az
általunk tapasztalt relatív jelenségek,
mennyiségek mögött ott van egy abszolút,
amelyet különböző szemlélők különféleképp
észlelnek: a téridő abszolút, ezt észlelik
különféle megfigyelők különféle
térnek és időnek, az elektromágneses mező
abszolút, ezt észlelik különféle
megfigyelők különféle elektromos mezőnek és
mágneses mezőnek stb. Nevezzük ezt úgy, hogy az
abszolút mennyiségeket a megfigyelők széthasítják
relatívokra. Az az érdekesség, hogy mindez
visszavetíthető a nemrelativisztikus elméletre is, a
különbség csak az, hogy más jellegű a
széthasítás az egyik elméletben, mint a
másikban. Eddigi munkásságom során arra
fektettem a hangsúlyt, hogy miben különbözik
egymástól a nemrelativisztikus és a
relativisztikus teridőmodell. Viszont sok hasonlóságot
is mutattak. Most épp azt vizsgálom, mi a közös
bennük, sőt nem is csak bennük, hanem mi a teridőmodellek
közös struktúrája, és milyen speciális
többlet-tulajdonság vezet a nemrelativisztikus illetve a
relativisztikus téridőmodellhez. Találó szóval
"abszolutitás-elméletnek" is nevezhetném,
amiről szó lesz, amiben minden fogalom matematikailag
pontosan meg van határozva. Mindez koordináták,
koordinátarendszerek, transzformációs szabályok
nélkül; természetesen be lehet vezetni ezeket a
fogalmakat is, de az elmélet szempontjából
lényegtelenek, csak arra valók, hogy tisztán
lássuk, szokásosan miről is beszélnek.
|
|
|
15 November 4:00 PM 6th floor 6.54
|
László E. Szabó
|
Theoretical
Physics Research Group
Department of History and Philosophy of Science
Eötvös Loránd University, Budapest
|
|
Does
special relativity theory tell us anything new about space and time?
|
For example, when classical physics claims that the mass of a particle is independent
of its velocity,
,
and relativistic physics,
on the contrary, claims that
,
1) they are talking about the same physical quantity and
2) they have different statements about the same thing.
In the case of space (distance) and time, however, the situation
is
completely different. I will argue that, in comparison with the
pre-relativistic
Galileo-invariant conceptions, special relativity tells us nothing
new about the geometry of space-time. It simply calls something else
"space-time", and this something else has different properties.
All statements of special relativity about those features of reality
that correspond to the original meaning of the terms "space"
and "time" are identical with the corresponding traditional
pre-relativistic statements. It will be also argued that special
relativity
and Lorentz theory are completely identical in both senses, as theories
about space-time and as theories about the behavior of moving physical
objects.
Related papers:
- Does special relativity theory tell us anything new
about space and time? [ PS, PDF]
- On the meaning of Lorentz covariance, Foundations of Physics Letters 17 (2004) pp. 479 - 496 [preprint: PS,
PDF]
Lecture slides:
PDF
|
|
|
Howard M. Robinson
|
Philosophy,
Central European University, Budapest |
|
Concept of matter and concept of power
|
Although
modern philosophers mainly find the concept of mind problematic,
the concept of matter, when they think about it, proves to be even
worse. Hume pointed out that, once secondary qualities are disqualified
from being intrinsic qualities of matter, what is left - spatial
properties and impenetrability - gives one a purely dispositional
conception. This, he argued, was circular or regressive. The situation
gets, if anything, worse, when one confronts a modern as opposed to
Newtonian conception of matter, as forces, fields, energy etc.
I argued against such an account of matter in ch.7 of MATTER AND SENSE
more than twenty years ago, but there has been quite a lot of more
recent discussion on the '"powers" conception of matter', and I want to
bring the debate up to date.
|
|
29 November 4:00 PM 6th floor 6.54
|
Katalin Martinás*+
László Ropolyi++
* lecturer
|
+Atomic Physics, ++History and Philosophy of Science
Eötvös
Loránd University, Budapest |
|
Aristotelian thermodynamics
|
As the modern physics (mechanics)
originated from Aristotle in the form of negation, we are taught,
that Aristotle's physics is a premature, wrong mechanics, and nothing
more. Nobody would deny that Aristotle's physics was pretty much of a
catastrophe.
An
alternative reconstruction of Aristotle's physics is presented, as a
General Irreversible Phenomenology. We discuss, why that
reconstruction is incommensurable with modern (statistical and
rational) thermodynamics but the Duhem-Planck-Fenyes-type
irreversible thermodynamics.
|
|
The 60-minute lecture is followed by a
10-minute break. Then
we hold a 30-60-minute discussion. The language of the presentation is
indicated
in the following way:
English
English,
except if all participants speak Hungarian
Hungarian
The
participants may comment on the talks and are encouraged to initiate
discussion through the
Internet. The comments should be written in the language of the
presentation.
The organizer
of the colloquium: László E. Szabó
(email: leszabo@hps.elte.hu)
|
|
|
|