History and Philosophy of Science
Eötvös University, Budapest
|
Philosophy
of Science Colloquium
Room 1.817 (1st floor)
Monday 4:00 PM
|
Pázmány
P. sétány 1/C Budapest |
Phone/Fax:
(36-1) 372 2924 |
Location? |
>>> Printable poster (pdf)
3 April 4:00 PM 1st floor 1.817
|
Gergely Székely
|
Alfréd Rényi Institute of Mathematics, Budapest |
|
Az ikerparadoxon logikai analízise (Logical analysis of the twin's paradox)
|
A
relativitáselmélet tele van meglepő, a
józan-észnek ellentmondani látszó
következményekkel. Mivel ezeknek a
következményeknek nem csak a ténye hanem a
miértje is érdekel minket, ezért
célszerűnek látszik egy mélyebb
megértés reményében, logikai
analízisnek alávetni őket. Logikai analízisen
olyan "minimális" axiómarendszerek
keresését értjük, amelyből már
következik az adott állítás. Ezt a fajta
gondolkodásmódot szokás "foundational thingking"
vagy "reverse mathematics" névvel illetni. Az előadásban
az ikerparadoxont, a speciális relativitáselmélet
egyik legismertebb és legmeglepőbb
következményét vetjük alá ilyen logikai
analízisnek. Referenciák:
- H. Andréka, J. X. Madarász and I. Németi, "Logical axiomatizations of space-time", In Non-Euclidean Geometries, E. Molnár, ed. (Kluwer, Dordrecht, 2005), //www.renyi.hu/pub/algebraic-logic/lstsamples.ps.
- H.
Andréka, J. X. Madarász and I. Németi, with
contributions from A. Andai, G. Sági, I. Sain and Cs.
Tõke, "On the logical structure of relativity theories",
Research report, Alfréd Rényi Institute of Mathematics,
Budapest (2002), //www.renyi.hu/pub/algebraic-logic/Contents.html.
- H. Friedman, "On foundational thinking
1" Posting in FOM (Foundations of Mathematics) Archives www.cs.nyu.edu
(January 20, 2004).
- G. Székely,
"A first-order logic investigation of the twin paradox and related
subjects" Master's thesis, ELTE, Budapest (2004),
//www.renyi.hu/~turms/thesis.pdf.
- J.
X. Madarász, I. Németi and G. Székely, "Twin
Paradox and the Logical Foundation of Relativity Theory", Foundations of Physics (forthcoming), arXiv:gr-qc/0504118.
|
|
10 April 4:00 PM 1st floor 1.817
|
János Tanács
|
Department of Philosophy and History of Science History and Philosophy of Science Research Group of the HAS Budapest University of Technology and Economics |
|
Miféle különbség? Avagy fogalmi vagy
pusztán terminológiai különbség-e a
nem-euklideszi párhuzamosság Bolyai- és
Lobacsevszkij-féle meghatározása?
(Is there a conceptual or merely a terminological difference between Bolyai's and Lobatchevsky's definitions of parallelism?)
|
Az
előadás az Ami hiányzik Bolyai János
Appendixéből – és ami nem. A Bolyai-féle
féle „parallela” filológiai és
szemantikai rekonstrukciója c. doktori értekezésemről
adott opponensi bírálatban Forrai Gábor által
felvetett kérdés alapos megválaszolására
tesz kísérlet. Forrai azt a kérdést teszi
fel (és röviden érvel is mellette), hogy vajon nem
csupán terminológiai, de nem fogalmi különbségként
kell-e látnunk, hogy Bolyai a „parallela” terminust
ekvidisztáns, míg Lobacsevszkij határhelyzetű,
először nem metsző értelemben használja, illetve
határozza meg. Az előadás azt kívánja
feltárni, hogy milyen szemantikai elköteleződésen,
illetve előfeltevésen múlik az, hogy a szóban
forgó, illetve a hasonló jelenségeket pusztán
terminológiai különbségként fogjuk
látni és értelmezni. A vizsgálódás
az ún. infinitista (pld. jellemzően platonista)
jelentésfelfogások elemzését és a
felfogásokból származtatott érvelési
sablonok feltárását állítja
előtérbe, és azt kívánja megmutatni,
hogyan következik mindebből, hogy pusztán terminológiai
lesz a Bolyai és Lobacsevszkij között feltárt
különbség.
|
|
24 April 4:00 PM 1st floor 1.817
|
Takashi Hashimoto
|
School of Knowledge Science Japan Advanced Institute for Science and Technology |
|
On origin and evolution of language - significance of constructive approach
|
As
the starting point which clarifies the objective of the study of
language origin and evolution, the relation between the biological
concept of evolution defined as "hereditary variation" and the language
evolution is examined. Since it seems to be difficult to directly apply
this concept of evolution to language, we consider the following two
means: 1) consider not "evolution of
language" but "evolution of linguistic competence", 2) adopt a
different concept of evolution. If we take the first one, the object of
the study serves as biological evolution of cognitive/physical ability
relevant to language use. This is the question of "the origin of human
language". As the second means, a concept of evolution is introduced
here as "variation transmitted with path dependency or
irreversibility." Then, we ask how human language comes to have the
present structure from its initial state. This is the question of "the
evolution of human language". The problem of the origin and the
evolution of language is characterized by a double loop, i.e.,
biological evolution, individual learning, and cultural evolution make
an interaction loop, and there is another loop also between learning
and culture. This problem has the complexity that the adaptive dynamics
in such different scales of space and time interact with each other.
"The constructive approach" is a methodology for understanding such
complex evolutionary phenomena through constructing an objective system
abstractly and operating the system. In this talk, we argue the origin
and the evolution of language, giving an example study using this
methodology.
|
|
The colloquium is open to everyone,
including students, visitors, and faculty members from all departments!
The 60-minute lecture is followed by
a 10-minute break. Then
we hold a 30-60-minute discussion. The language of presentation can be English () or Hungarian (). Participants may comment on the talks and are encouraged to initiate
discussion through the
Internet. The comments should be written in the language of the
presentation. The comments should be written in the language of the presentation.
The organizer
of the colloquium: László E. Szabó
(email: leszabo@hps.elte.hu)
|
|
|
|