History and Philosophy of Science
Eötvös University, Budapest
|
Philosophy
of Science Colloquium
Room 1.817 (1st floor)
Monday 4:00 PM
|
Pázmány
P. sétány 1/C Budapest |
Phone/Fax:
(36-1) 372 2924 |
Location? |
>>> Printable poster (pdf)
November
Preliminary!
|
2006
|
6 November 4:00 PM 1st floor 1.817
|
Zsófia Zvolenszky
|
Institute for Philosophy, Eötvös University, Budapest
|
|
What Grice Said about What Is Said
|
Paul Grice distinguished what is said when uttering a sentence from what is
implicated, claiming that semantics delivers the former. Pragmatic theorists
of various stripes--including Kent Bach, Robyn Carston, Herman Cappelen,
Ernie Lepore, Francois Recanati, Dan Sperber, Dierdre Wilson--deny this.
According to them, semantics either fails to deliver full-fledged truth
conditions, or else yields truth conditions quite unlike those intended or
meant by the speaker. Either way, the Gricean notion of what is said is in
jeopardy. For according to Grice, we get truth conditions at the level of
what is said; moreover, these are not just any truth conditions: what
speakers say they also mean. In this talk, I will argue that Grice's what is
said is a crucial anchor within semantic and pragmatic theorizing, one we
cannot do without. |
|
13 November 4:00 PM 1st floor 1.817
|
Dániel Schmal
|
Institute for Philosophical Research
Hungarian Academy of Sciences, Budapest
|
|
Célokság és mechanikai okok a kartezianizmus korában
(Final and mechanical causes in Cartesianism)
|
"Végezetül
egyetlen magyarázatot sem fogunk azokból a
célokból meríteni, amelyeket Isten önmaga
elé tűzött" - írja Descartes a Filozófia
alapelveiben. Ám a célokság kizárása
a természet kutatásából (a descartes-i
filozófia jól ismert követelménye) olyan
kétértelműséggel terhes, amely alapvetően
meghatározza a tapasztalati megismeréssel és a
természettörvények jellegével kapcsolatos
diszkussziókat a 17. század második
felében. (1) Descartes bizonyos megfogalmazásai arra
utalnak, hogy a természet működése
tökéletesen híján van minden teleologikus
mozzanatnak. Más kijelentések azonban, miként az
iménti is, (2) a természetben működő célok
kiismerhetetlenségét állítják. E
különböző interpretációk a
természettörvények logikai státuszának
eltérő felfogásaihoz vezetnek. Végül az
1670-es évektől kezdve határozott alakot ölt egy
harmadik elgondolás is, amely (3) éppen az isteni
célok megismerhetőségére alapozza a fizikai
törvények megértését.
Előadásomban azt szeretném megmutatni, hogy a
célokság, a mechanikai törvények, illetve a
tapasztalat hármasa olyan szoros egységet alkot a kora
újkori természetfilozófiákban, amely
legkevésbé sem igazolja a céloktól
megfosztott természet kora újkori
eszményének historiográfiai közhelyét.
Related book:
Schmal Dániel,
Természettörvény
és gondviselés: egy filozófiai és
teológiai kérdés a korai
felvilágosodásban, Budapest: L'Harmattan, 2006.
|
|
20 November 4:00 PM 1st floor 1.817
János Tőzsér's lecture is moved to 18th December!
Reason:
Mini-Symposion on philosophy of language
Institute
for Philosophical Research
20 November 2:00 PM (Szemere u. 10.)
Program
|
János Tőzsér
|
Institute for Philosophy, Eötvös University, Budapest
|
|
Ontológiai kategóriák
(Ontological categories)
|
A metafizika egyik legfontosabb kérdése
az, hogy milyen típusú dolgok léteznek. A tér
és időbeli fizikai tárgyak (kavicsok, tölgyek,
kutyák, emberek stb.) létezésében
egyetlen filozófus sem kételkedik. Ha idealista vagy,
akkor sem kételkedsz, hanem azt mondod, hogy a fizikai tárgyak
mentális természetűek.
A legtöbb filozófus szerint
azonban nem csak fizikai tárgyak (és azok részei)
léteznek, hanem léteznek a fizikai tárgyaktól
különböző típusú dolgok is. Íme,
egy nem teljes (de az előadásom szempontjából a
legfontosabb itemeket tartalmazó) lista a feltételezett
létezőkről:
- univerzálék,
- trópusok,
- halmazok,
- propozíciók,
- tényállások
(states of affairs),
- események,
- számok,
- lehetséges világok,
- lehetséges létezők.
Ellentétben a fizikai
tárgyakkal, ezeknek az entitások vagy
entitás-típusoknak a létezését
vagy nem létezését illetően a filozófusok
között nincsen összhang. Egyes filozófusok
szerint például léteznek univerzálék
(egy időben, egyszerre több helyen teljesen és
egészükben prezentálódni képes
entitások), mások szerint kizárólag
partikulárék léteznek. Egyes filozófusok
szerint léteznek lehetséges világok, más
filozófusok szerint a lehetséges világokról
szóló beszéd pusztán hasznos eszköze
annak, hogy a modális kijelentéseinket értelmezzük.
Stb. Stb. Egyszóval: ezeknek az ontológiai
kategóriáknak az esetében meg kell
különböztetnünk realistákat és
antirealistákat.
Előadásomban két dologra
vállalkozom:
(1) Megpróbálom
megmutatni, hogy az a nézet, mely szerint kizárólag
fizikai tárgyak (és azok részei) léteznek,
szükségképpen hamis. Amellett érvelek
tehát, hogy a fizikai tárgyakon kívül más
típusú dolgoknak is léteznie kell. (Ez nem is
olyan nehéz, mint amennyire első pillantásra látszik.)
(2) Megpróbálom
megmutatni, hogy az ontológiai kategóriáknak
mely konzisztens kombinációi lehetségesek. Ennek
során két dolgot vizsgálok. Egyrészt azt,
hogy az ontológiai kategóriák mely listái
szükségképpen hiányosak; vagyis elfogadva,
hogy ilyen és ilyen típusú entitások
léteznek, milyen entitások létezése
mellett kell még magunkat elkötelezni. Másrészt
azt, hogy az ontológiai kategóriák mely listái
inkonzisztensek, vagyis melyek tartalmaznak olyan ontológiai
kategóriákat, melyek együttesen szükségképpen
nem létezhetnek.
|
|
27 November 4:00 PM 1st floor 1.817
|
Tibor Bárány
|
Institute for Philosophy, Eötvös University, Budapest
|
|
A metafora mint demonstratívum
(Metaphor as Demonstrative)
|
Előadásom első
felében röviden áttekintem, hogyan merült fel
a metafora problémája a huszadik századi
analitikus nyelvfilozófiában, majd előadásom
második felében bemutatom Josef Stern
metaforaelméletét, amelyet a szerző egy 2001-ben
megjelent könyvben (Metaphor in Context, Cambridge: MIT
Press) fejtett ki és egy 2006-os tanulmányban
(„Metaphor, Literal, Literalism”, Mind & Language,
Vol. 21 No. 3 June 2006, 243–279) foglalt össze. Stern
állítása szerint a metafora értelmezését
(más szóval: intuitív igazságfeltételeinek
összességét vagy propozicionális tartalmát)
a metaforikus kifejezések kontextusa határozza meg, ám
a kontextus nem autonóm módon, azaz nyelvi
megszorításoktól függetlenül fejti ki
hatását és éri el a metaforában
szereplő kifejezések intuitív jelentésének
gazdagodását, megváltozását. Stern
számos érvet sorakoztat fel amellett, hogy a
metaforicitás kontextualista elméletei nem nyújtanak
kielégítő magyarázatot – egyebek közt
nem képesek kezelni azt a jelenséget, hogy a
metaforikus kifejezések szószerinti jelentése
aktív marad a metaforikus értelmezés során.
Szemben a kontextualista magyarázatok képviselővel,
Stern abból indul ki, hogy a metafora kontextuális
bemenete egy absztrakt szemantikai reprezentációs
szinten fejti ki hatását, s elméletének
kifejtéséhez David Kaplan demonstratívum-elemzését
hívja segítségül.
|
|
The colloquium is open to everyone,
including students, visitors, and faculty members from all departments!
The 60-minute lecture is followed by
a 10-minute break. Then
we hold a 30-60-minute discussion. The language of presentation can be English () or Hungarian ().
The organizer
of the colloquium: László E. Szabó
(email: leszabo@hps.elte.hu)
|
|
|
|