Geréby György doc.

Ókori és Középkori Filozófiatörténeti Tsz. ELTE BTK

2003/04 ősz

Bevezetés a vallásfilozófiába

                                                FL – 300.31

                                                FLN – 231.01

 

Időpont:  hétfő 8:30-10h

Hely: Múzeum krt. I. ép. 228. terem

Követelmények: heti kérdések emailen (40%), három teszt (60%)

Elérhetőség: gereby@eudoramail.com

 

A bevezetés feladata, hogy a hallgatóságot megismertesse a vallásfilozófia alapvető fogalmainak használatával, illetve bemutassa e fogalmak történeti fejlődésének változásait. A tárgyalásban a mai vallásfilozófia mindkét fő ága megjelenik, mind az analitikus, vagy “angolszász”, mind pedig a (később meghatározandó módon) történeti – metafizikus, vagy “kontinentális” irányzat. A tradicionális témákat fogalmilag elemezve és a történetük során változó paradigmákban betöltött helyüket megismerve sajátítjuk el.

1.      Mi a vallásfilozófia? Különbsége: vallástudomány (Religionswissenschaft, religious studies), vallástörténet (history of religion, Religionsgeschichte, histoire de religion). Historikus – ahistorikus, fenomenológiai – szubsztantiv, Van der Leeuw (vallásfenomenológia), G. Dumezil, M. Eliade. Konfesszionalizmus. “Könyves vallás.” “Monoteizmus.”

2.      Vallás és tudás. Vallás és teológia. Lehetséges-e racionális teológia? A teizmus koherenciája. Swinburne és Mackie.

3.      Van-e értelme istenről beszélni? (Ayer, Swinburne, Flew)

4.      A mítosz. Mágia. Az irracionális. Az “archaikus lételmélet”. Dumezil, Eliade, Levy-Strauss. Csodák.

5.      Szimbolikus struktúrák: a tér, az idő, a hierarchia struktúrái. Szimbólumok és jelentés. 

6.      Melyik isten? Zsidóság, kereszténység, iszlám. A szinkretizmus. (Albertus de Saxonia szofizmája)

7.      Vallás és teológia. Kinyilatkoztatás, Én-Te viszony. Buber, Kierkegaard és a természetes teológia.

8.      Ateizmus. Antik ateizmus. Új istenek. A modern ateizmus kialakulása

9.      Isten természetének problémája. Megismerhető-e isten? 

10.  Az isteni tulajdonságok: mindenhatóság, mindentudás, örökkévalóság, mindenütt jelenvalóság.

11.  Gondviselés. A rossz létezése.

12.  A lélek és a halhatatlanság.

13.  A történelem teológiája. Az üdvtörténet és az eszkhatalógia.

Bibliográfia

I. Kant, Vallás a puszta ész határain belül. Ford. Vidrányi K. Második, jav. kiad. (Budapest: Gondolat, 1980)

F. Schleiermacher, A vallásról. ford. Gál Z. (Budapest: Osiris, 2000)

Mircea Eliade, A szent és a profán (Budapest: Európa Könyvkiadó, 1999)

Brian Davies, Bevezetés a vallásfilozófiába (Budapest: Kossuth Kiadó, 1999)
L.
Kolakowski, Ha nincsen isten… (Budapest: Európa, 1992)

L. Kolakowski, Isten nem adósunk semmivel. Néhány megjegyzés
Pascal hitérõl és a janzenizmusról
, (Budapest: Európa 2000)

Swinburne, R., Van-e isten? Ford. Vassányi I. (Budapest: Kossuth, 1998)

Rosenzweig, F., Könyvecske az egészséges és a beteg emberi értelemről, ford. Tatár Gy. (Budapest: Atlantisz 1997)

G. van der Leeuw, A vallás fenomenológiája, (Budapest: Osiris kiadó, 2001)

Rudolf Otto (1869-1917), A szent. (Budapest:Osiris, 1997) – eredetileg 1917.

 

Ajánlott irodalom

P. T. Geach, God and the soul (London, 1969)

David Hume, (1711-1776), Dialógus a természetes vallásról. (Sok angol kiadás.)

J.L. Mackie, The miracle of theism (Oxford, 1982)