A ,,bevett nézet'' szerint a racionalitás szabályai = az empíriával összeegyeztethető logikai következtetések. A kognitív folyamatok az individuumon belül zajlanak. A tudomány internális és externális faktorait különböztetik meg. Az externális faktorok olyanok lennének mint a tudósokat ért kényszerek, csábítások, a tudomány intézményeinek gazdasági, politikai és vallási kontextusa. A tradicionális nézet ezeknek nem tulajdonít episztemológiai jelentőséget. Elismeri vizsgálatuknak jogosságát az életrajzírók, történészek és tudományszociológusok számára.
(Persze nem kell - legalábbis episztemológiai szempontból - túlértékelni ezt a gondolatmenetet: az egyén a többi tapasztalata mellett tapasztalja a társadalmi kontextust is.)
A tudásszociológia fő tétele, hogy vannak olyan gondolkodásmódok, amelyeket nem érthetünk meg adekvát módon addig, amíg homályban marad társadalmi eredetük. (Ideológia és utópia, Atlantisz 1996, 10. o.)
Manheimnél:
,,A relativista tanítások kiindulópontja egyszerű: 1. valamely adott tárgyról különböző nézetek léteznek, és 2. hogy melyik nézet milyen környezetben fordul elő, az képviselőinek körülményeitől függ, avagy e körülményekhez képest relatív.'' A relativizmusnak van egy harmadik vonása is: 3. Ezek a nézetek egyaránt igazak vagy egyaránt hamisak (egyenértékűség, vagy szimmetria-tézis).
Az edinburgh-i iskola tagadja a 3. pontot: ha az egyik elmélet tagadja amit a másik igaznak tart, hogyan lehetnek mindketten igazak? - írja Barnes és Bloor.
Helyette: ,,Saját egyenértékűségi tézisünk az, hogy ami hihetőségük okait illeti, minden nézet egyforma. Nem arról van szó, hogy minden nézet egyformán igaz vagy hamis, hanem hogy akár igaz egy nézet, akár hamis, hihetősége mindenképp magyarázatra szorul. ... minden nézet előfordulását empirikusan kell vizsgálni, és hihetőségének konkrét, helyi okai által kell megmagyarázni.''
Úgy tűnik tehát, hogy Barnes és Bloor elhatárolja magát az erős program olyan értelmezésétől, amely az elméletek episztemológiai státuszát teszi relatívvá, korlátozva a tudásszociológiát annak tudományos elemzésére, hogy az adott társadalmi viszonyok között miért jelenik meg ez vagy az a nézet. Azonban a szövegek ebben a tekintetben nem egyértelműek. Lásd: egyik helyen a hihetőség és az érvényesség szétválaszthatatlansága, máshol érvényesség=érvényesnek tekintetség.
Megjegyzés: Problematikus persze az általuk elfogadott első két pont
is. 1) az ,,adott tárgyról különböző nézetek vannak'' jelenti-e
azt is, hogy ezeknek a nézeteknek ugyanaz az empirikus bázisa? Igaz-e,
hogy ugyanazokkal az empirikus tényekkel kompatibilisek? 2) egy
nézet megjelenésének okai között csak a társadalmi okokat kell érteni,
vagy a empirikus adatokat is, amelyek az adott helyzetben rendelkezésre
állnak? 3) A ,,relatív'' szó jelentésének finom csúsztatása
történik: Ha feltárom, hogy Mari terhességének mi az oka, vagyis számot
adok azokról a körülményekről, melyek teherbe esését kauzálisan
magyarázzák, az nem jelenti azt, hogy terhes állapota egy ,,relatív''
fogalommá, relatív tulajdonsággá válik. A (tudományos) nézetek mely
tulajdonsága válik relatívvá? Az igazsága vagy hamissága?
Laudan helyesen bírálja az erős program - oly sokat hangoztatott -
,,tudományos jellegét''. Megállapítja, hogy
Laudan helyesen bírálja a programnak azt az ambiciózus értelmezését, mely szerint ,,a tudomány társadalmi jelenség, így ahhoz, hogy megértsük, a tudásszociológushoz kell fordulnunk''. A tudomány egyben pszichológiai jelenség is, de egyben gazdasági és politikai tevékenység, továbbá ,,emberi állatok végzik'', vagyis a tudománynak sokféle legitim tanulmányozási módja van, a szociológiain kívül.
Lewis Carroll Mit válaszolt a teknős Akhilleusznak?-jának felidézésével helyesen mutatnak rá, hogy
A logika, ahogy az a tankönyvekben, monográfiákban és szakcikkekben rendszerezve van, tudományos ismerethalmaz, mely idővel gyarapszik és változik. Rutineljárások, döntések, hasznos korlátozások, diktumok, elvek és ad hoc szabályok konvencionális együttese. Az elfogulatlan megfigyelőnek észre kell vennie, hogy előfeltevéseinek és furcsa, kimódolt definícióinak elfogadása cseppet sem szükségszerű. Miért kellene bárkinek is elfogadnia a ,,következtetés'' ama fogalmát, mely szerint egy ellentmondásból bármilyen kijelentés következne? Mi olyan kényszerítő erejű a logikai rendszerben, melyek megkövetelik, hogy szisztematikusan és erőteljesen eltérjünk az olyan fontos szavak hétköznapi használatától, mint a ,,ha'', az ,,akkor'' meg az ,,és''?Bloorék elvetik a logika szabályaival kapcsolatos inátizmust, vagyis azt a magyarázatot, hogy a logika szabályainak elfogadására való hajlandóságunk biológiai felépítésünkből, az agy és idegrendszerünk szerveződéséből származik. Noha vannak olyan kutatási eredmények, amelyek arra utalnak, hogy bizonyos egyszerű logikai (sőt aritmetikai) törvényszerűségek az agyba, az evolúció termékeként ,,be vannak drótozva'', ez nyilván nem ad magyarázatot a modern (nem klasszikus) logikák - vagy a modern matematikai struktúrák - eredetére. Hasonlóképpen nem származtathatók ezek a struktúrák a tapasztalatból sem, vagyis nincs a világnak olyan empirikus ténye, amely a teknőst a modus ponens és más formális szabályok elfogadására kényszeríthetné. Vagyis a logika és a matematika deduktív szabályait - hacsak nem vagyunk matematikai/logikai platonisták - nem tudjuk másból eredeztetni, mint a logika és a matematika adott szociális feltételek között végbement fejlődésének történetéből.