|
|
|
Tamás Tompa
|
Department of Physiology, University of Szeged
|
|
What You Always Wanted to Know About the Possible Philosophical Implications of the Modern Neuroscientific Methods, but...
|
Modern
neuroscience is characterized by an explosion-like proliferation of
methods promising to give an insight into the depths of the human mind.
We feel that the promises are most of the time more interesting than
the actual results though. It is somewhat hard to follow the always new
contributions from the point of view of the social or human scientist.
My goal in our discourse is to get acquainted with the basics, the uses
and mainly the presumptions behind some of these new methods. How and
with what kind of assumptions the neuroscientist approaches his/her
subject matter, what does he/she thinks about that matter and does
his/her study have a deeper implication for our knowledge about
ourselves. Does it/can it have a (theoretical) philosophical relevance?
|
14 April 4:00 PM Room 226
|
Gábor Bács
|
Institute of Philosophy, Eötvös University, Budapest
|
|
Modális realizmus hasonmások nélkül (Modal Realism without Counterparts)
|
A lewisi
modális realizmus szerint világunk csupán egy a
számtalan valódi világ közül, és
rajtunk kívül, akik ebben a világban élnek,
még számtalan valódi individuum létezik
más világokban. A lewisi hasonmás-elmélet
szerint mi csak ebben a világban élünk, ám
a többi világban vannak nekünk hasonmásaink,
akik a saját világukban megvalósítják
a mi lehetőségeinket. Lehetünk-e modális
realisták a hasonmás-elmélet nélkül?
Lewis szerint a modális realistának nincs más
alternatívája, mint elfogadni az individuumok világhoz
kötöttségét és hasonmásokkal
operálni, mert súlyos metafizikai nehézségekhez
vezet a több valódi világban is jelen levő
individuumok feltevése. Két ilyen elmélet van,
az átfedés-elmélet, amelyben az individuumok
egymást részben átfedő világok közös
részeiként teljes egészükben jelen vannak
több világban, és a féreg-elmélet,
amelyben az individuumok egymást nem átfedő világok
átfedésével részben vannak jelen több
világban. De Lewis kvalitatív hasonmásokkal
operáló modális realizmusának is vannak
jól ismert nehézségei, és ez áll a
hátterében a hasonmások nélküli
modális realizmus iránti igénynek. Az utóbbi
években az átfedés-elméletnek két
eredeti verzióját is kidolgozták – ezeket
tüzetesen megvizsgálom. Jómagam a férgekkel
operáló modális realizmust veszem védelmembe,
és amellett fogok érvelni, hogy tartható
elmélet, legalábbis védhető Lewis legsúlyosabb
ellenvetéseivel szemben.
|
21 April 4:00 PM Room 226
|
Lajos Hollókői
|
Institute of Philosophy, Eötvös University, Budapest
|
|
Művészetek és műalkotásaik avagy „Úgy tűnik, léteznie kellene egy ’esztétika’ nevű tárgynak, (…)” (Arts and Works of Arts, or, „It seems that there ought to be a subject called 'aesthetics', (…)”
|
Az ötvenes évek
végéig általánosan elfogadott volt, hogy
az esztétika nem állja meg a helyét filozófiai
diszciplínaként, amennyiben a nyelvi analízis
eszköztárával közelítjük meg. A
William Elton által szerkesztett Aesthetics and Language
a maga korában támasza volt ennek az elképzelésnek.
Egyértelműnek tűnt, hogy az esztétika kérdései
inkább a pszichológia, antropológia,
szociológia, vagy művészettörténet
tárgykörébe esnek, mint a nyelvi elemzésébe.
A hatvanas években veszített valamennyit ez a
meggyőződés az erejéből, majd 1968-ban megjelent
Goodman Languages of Art című könyve, amely
radikálisan átformálta ennek a filozófiai
hagyománynak az esztétikához,
művészetfilozófiához való viszonyát.
Kivy szavaival élve:
„Ha (mondjuk) 1959-ben egy kiadó fontolgatta volna egy
Guides to Philosophy sorozat elindítását,
biztos vagyok benne, hogy az esztétika ismertetése nem
lett volna a vállalkozás része. De erre ma így
senki sem vállalkozna.”
Az előadás arra vállalkozik, hogy az analitikus
filozófia szemszögéből járja körbe a
művészet fogalmával kapcsolatban felmerült
kérdéseket. Bemutatja azokat a problémákat,
amelyek indokolttá teszik a művészet mibenlétének
részletes taglalását, illetve a problémák
tétjét. Taxonómiát ad a lehetséges
válaszokról, és ismerteti az azokkal szemben
felhozható ellenvetéseket, a válaszok közötti
kapcsolatokat.
Mindeközben részletesen vizsgálja, a különböző
elméletek hogyan közelítik meg a műalkotás,
mint a művészet végső produktumának fogalmát.
Mennyiben tér el a műalkotás mibenlétének
vizsgálata a művészet elemzésétől,
illetve hol kapcsolódnak össze szervesen.
Az előadás végső célja, hogy átfogó
képet adjon az analitikus művészetfilozófia
jelen állásáról, lehetőségeiről.
|
28 April 4:00 PM Room 226
|
Gábor Zemplén
|
Department of Philosophy and History of Science Budapest University of Technology and Economics
|
|
The use of argumentation studies in scientific controversies: investigating the Newton-Lucas debate
|
This
paper is a response to a discussion on the “fizinfo”, a mailing list
for physicists, and argues for the use of (and usefulness of)
argumentation studies for the analysis and evaluation of scientific
controversies. It focuses on a case study, the optical debate that
followed Isaac Newton’s publication of his “New Theory of Light and
Colours” in 1672. This was one of the first major public debates in the
newly established form of publication, the scientific journal. During
this exchange of letters in the 1670s, many of Newton’s pronouncements
on scientific methodology show marked changes. Do these changes testify
to changes of position? Are these signs of Newton’s methodological
development? And are these developments due to the development of
Newton’s scientific views, his rhetorical techniques, or to the
critique of the antagonists? To what extent do these changes have
argumentative functions in the debates, or are they to be taken at face
value? I aim to explore such questions via the analysis of Newton’s
debate with the Liège Jesuit community, especially with Anthony Lucas.
This debate has recently been re-evaluated by well-known historians
(Shapiro and Schaffer), but with radically different conclusions. The
paper argues for the usefulness of dialectical models in argumentation,
and shows how such models can be used to evaluate moves of the actors
as well as of analysts. In the paper I critically investigate
these rival readings and argue for the adoption of a dialectical model
that allows for the ‘radical contextualisation’ of philosophical and
methodological notions articulated during scientific controversies.
Though contextual readings are en vogue, they usually stop short of
investigating how methodological norms are influenced by the textual
fabric of debates. I aim to show how an analysis of scientific
controversies can move away from treating positions in an abstract
space of ideas (such as: this is the relevance of the notion of crucial
experiments for the “Newtonian method”), and how the analyst can find
contextual cues not in social (either macro or micro) but in the
textual, by locating them in the argumentative discourse. Via this
‘radical contextualisation’, methodological norms can be seen as
responding to their immediate argumentative context (especially if
inconsistencies in the use of norms can be found). The paper focuses on
the suppressed part of the Newton-Lucas correspondence, and discusses
well-known issues: Newton’s conception of crucial experiments, his
coupling and/or decoupling of his theory of light and his
anti-modificationist theory of colours, and his views on demonstrative
knowledge. I will argue that there are strong reasons to believe
that Newton adopted a specific philosophical and methodological stance
in reaction to and as a result of the attacks made by his critiques.
This is most surprisingly seen in the suppressed part of the exchange
with Lucas, where he explicitly has to depart from the then
contemporary notions of demonstrative knowledge. If tenable, this
reading not only throws light on the functional role of methodological
views in scientific controversies, but utilises a model where
intellectual credit in a controversy is distributed and where the
analysis of the strategic manoeuvring of actors enables us to evaluate
the moves made by the participants. The conclusions aim to enrich both
the historiography of the specific period and debate, help to
re-evaluate the Jesuit critics of Newton and further the theoretical
frameworks used for the study of scientific controversies.
|
|
|
|