| |
16 April 4:00 PM Room 208
| Szabolcs Kiss |
Institute of Psychology University of Pécs | |
A
mentális állapotokhoz való
kiváltságos hozzáférés
tulajdonításának kognitív
fejlődéslélektani vizsgálata (The cognitive developmental investigation of the attribution of privileged access to mental states)
|
Az elmeolvasás kutatása
napjaink megismeréstudományának egyik központi
fejezete. Ezen belül a gyermek gondolkodása az elméről
kitüntetett jelentőségű. Az előadás a gyermeki
tudatelmélet és a Jürgen Habermas-féle ún.
ideális beszédhelyzet kapcsolatának
elemzéséről szól. Elsőként az ideális
beszédhelyzetet mutatom be, amelyből a mentális
állapotokhoz való privilegizált hozzáférést
emelem ki. Ezt követően a csalhatatlan belső szem
feltételezésének a történetét
tárgyalom az általános lélektanban, a
szociálpszichológiában és a kognitív
fejlődéslélektanban.
Az előadás bemutatja, hogy
miként operacionalizáltuk a habermasi univerzális
pragmatika fenti fogalmát. Itt kerül sor annak
bemutatására, hogy mit mondhatunk az ideális
beszédhelyzetről a naiv tudatelmélet empirikus
eredményeinek alapján. Ezt követi saját,
óvodásokkal folytatott kísérletünk
bemutatása. Az eljárás során a Henry
Wellman által is használt tudatelméleti feladat
módosított változatát alakítottuk
ki. A feladatban a gyermeknek vissza kell következtetnie a
cselekvésből az azt kiváltó mentális
állapotra. Ez után azt is teszteltük, hogy vajon a
gyermek ki tudja-e választani a főhöst annak első
személyű verbális beszámolója alapján.
Saját empirikus munkánk
vezérlő kérdése az volt, hogy az egyedfejlődés
során mikor és hogyan alakul ki az ideális
beszédhelyzet feltételezése. Az előadás
az ezekre a kérdésekre adható válaszok
bemutatásával zárul. A válaszadásban
nagyban építünk a képzelet és a
képzeletbeli társalgások kognitív
fejlődéslélektani kutatására.
|
23 April 4:00 PM Room 208
| László Székely |
Institute for Philosophical Research Hungarian Academy of Sciences, Budapest
| |
Az értelmes tervezet elmélete a természettudomány és a filozófiai dimenziójában (The theory of intelligent design from scientific and philosophical point of view)
|
Az értelmes
tervezet (intelligent design) elmélete mint az élőlények
kialakulásával kapcsolatos darwinista elmélet
kiegészítése vagy alternatívája,
jelentős érdeklődést váltott ki az elmúlt
években, és a természettudomány, a
filozófia és a teológia területéről
kilépve ideológiai, közéleti valamint jogi
viták tárgyává vált. Miután
elhatárolom ezt az elméletet a kreácionista
tudománytól, és azonosítom legfontosabb
természettudományos hivatkozásait, rá
fogok mutatni arra, hogy mind az elmélet hívei, mind
annak materialista-ateista ellenfelei ugyanazon hibás
előfeltevések alapján fogalmazzák meg érveiket.
Wittgensteinnek a Logikai–filozófiai értekezés
6371–6372 pontjaiban található mélyreható
észrevételére utalva úgy fogalmazhatunk,
hogy mind az értelmes tervezet hívei, mind ateista
vitapartnereik a wittgensteini értelemben vett „modernek”-hez
tartoznak, akik a „világosabban látó”
régiekkel szemben egyaránt azt vélik, hogy a
természettudományos magyarázat – amennyiben
hiánymentes – mindent megmagyaráz. A tervezet hívei
ezért keresnek fehér foltokat az értelmes
tervezettség jeleként; vitapartnereik ezért
hiszik azt, hogy a kétségen kívül jelenlévő
magyarázathiányokat tagadva megcáfolhatják
ellenfeleiket. Így mindkét fél számára
az válik a központi kérdéssé, hogy
vannak-e a darwinista magyarázatban betölthetetlennek
látszó „rések”, illetve magyarázat-hiányok,
aminek nyomán a vita elsősorban a természettudomány
területén zajlik. A problémakört az európai
gondolkodástörténetbe elhelyezve, s Wittgenstein
észrevételét fölhasználva amellett
fogok érvelni, hogy a látszattal szemben az itt
megjelenő kérdések valójában nem
természettudományos, hanem filozófiai és
teológiai problémák, s ezért a „darwini
evolúció vagy értelmes tervezet” alternatívája
hamis. Bármennyire kifinomult az értelmes tervezet
híveinek természettudományos érvelése,
s bármennyire is különböznek a klasszikus
anti-darwinistáktól annyiban, hogy az evolúcióelmélet
eddigi eredményeit elismerik, filozófiai síkon
megismétlik azt a hibát, amelyet a darwinizmusra
hivatkozó materialisták és a korai
anti-darwinista teisták követtek el. Az elméletnek
ugyanakkor érdeme, hogy valós természettudományos
és filozófiai problémákra mutat rá,
s megvilágító erővel tárja elénk
a természeti rendnek, a természetben rejlő komplex
struktúráknak néhány olyan összefüggését,
amelyek bár nem lehetnek egy kozmikus tervező jelenlétének
természettudományos bizonyítékai, de
amelyeknek kanti értelemben vett legjobb metafizikai
magyarázata éppen egy értelmes tervező
hipotetikus föltevése lehet.
|
30 April
Cancelled! (30
April is a non-working day; the campus will be closed.)
Péter Fazekas' lecture is moved to 4th June.
| Péter Fazekas |
Department of Philosophy, King's College London Department of Philosophy and History of Science, BUTE
| |
The physical story behind Phenomenal Concept Strategy
| This
presentation offers a critical review of the so-called Phenomenal
Concept Strategy--a contemporary defence of physicalism. The heading
'Phenomenal Concept Strategy' (PCS hereafter) covers several different
approaches which all share a common motivation of avoiding ontological
conclusions rejecting physicalism by introducing conceptual dualism.
The approaches of PCS, then, are admittedly committed to the
metaphysical thesis of ontological monism, and emphasize that
phenomenal concepts interestingly and importantly differ from other
concepts.
According to PCS, it is due to this very
difference that the main anti-physicalist arguments are non-conclusive:
PCS locates a gap in the relationship between our concepts of
physical-functional processes and our concepts of consciousness, rather
than locating a gap in the relationship between physical-functional
processes and consciousness themselves.
However, it is not
enough to explain the peculiarities of phenomenal concepts only in
terms of features like e.g. 'phenomenal concepts grab the essence of
their referents directly'. Citing conceptual features alone will
not suffice on its own. These features are all compatible with property
dualism, unless a physical story about the workings of phenomenal
concepts is put forward. Without such a physical story anchoring
phenomenal concepts into the physical world, it might still be the case
that, although phenomenal concepts refer to the very same
physical-functional states as our physical-functional concepts, they
themselves are not identical with certain physical-functional states,
but rather are e.g. emergent phenomena.
This presentation
investigates what physical story might be told in accordance with PCS
being able to navigate between the Scylla of dualism and the Charybdis
of Type-A materialism. The task such a physical story has to complete
is to explain how irreducible concepts might be rooted in
physical-functional processes without collapsing into a version of
functionalism denying the very existence of the explanatory gap.
Keywords: phenomenal concept strategy, explanatory gap, physical story, physicalism, dualism, functionalism |
|
|
|