|
|
6 October 4:00 PM Room 226
|
Adolf Karda
|
Institute of Philosophy, Eötvös University, Budapest
|
|
Evolúciós tudatfilozófia: DONALD kontra DENNETT (Evolutionary philosophy of mind: DONALD contra DENNETT)
|
Gondolatébresztő
metafizikai tézisek létünk alapvető dilemmájáról, az élet
megjelenésének és az emberi tudat kifejlődésének miértjeiről és
hogyanjáról. Vajon képes az evolúcióra alapozó naturalista világnézet
végső választ adni ezekre a kérdésekre? Daniel Dennett, a Tufts
University professzora szerint, igen. Élet és tudat a véletlen
termékei; a vak algoritmusok szabályozta természetes kiválasztódás
egyre magasabb szintű mesterséges intencionalitásokat kreál. Az ember
saját teste által kifejlesztett rengeteg kompetencia egymással versengő
aktivitásának a szerveződése, semmi több (materialista monizmus).
Merlin Donald, a Mc’Gill egyetem volt tanára viszont úgy véli, hogy az
ilyesfajta „keményvonalas” konklúzió groteszk osztályozásbeli tévedést
tükröz; a darwini univerzum túl kicsi ahhoz, hogy az embert is magába
foglalja. Hány éves egyáltalán az Ember? Kettőszázezer? Harmincöt -
negyvenezer? Vagy netán tízezernél is kevesebb? Genetikai egyezések
ellenére, az utóbbi néhány ezer évben kognitív struktúráink oly
mértékben átalakultak, hogy az ember már nem klasszifikálható az
állatvilágra jellemző terminusokkal. Mi, modern emberek, már egy „más”
rend vagyunk (szubsztancia-dualizmussal rokonszenvező nem-reduktív
materializmus).
|
13 October 4:00 PM Room 226
|
Mátyás Brendel
|
Computer and Automation Research Institute, Budapest
|
|
'Et tu mi fili, Thomas?!' – avagy Carnap újraértékelése ('Et tu mi fili, Thomas?!' -- reconsidering Carnap)
|
Előadásomban
két bevett nézet szerepel. Putnam nyomán a logikai pozitivizmust
szokták ekként emlegetni, illetve újabban bevett nézetként emlegetik
egyes „revizionista” filozófusok pont azt a nézetet, amely a logikai
pozitivizmust bevett nézetnek nevezi, leegyszerűsíti, és úgy gondolja,
hogy Thomas Kuhn cáfolta azt. A logikai pozitivizmus
újraértékeléséről szóló eme filozófiatörténeti vonal az elmúlt több mint
másfél évtizedben bontakozott ki Reisch nyomán. Az Earman, Friedman,
Irzik és mások által képviselt áramlat azonban viszonylag ismeretlen
még a magyar olvasók előtt. Célom, hogy összefoglaljam a Carnap
munkásságát érintő részt. Ezen nézetek a Kuhn és Carnap közötti
viszonyból indulnak ki, és konklúziójuk, hogy a két filozófus sokkal
inkább kompatibilis, mint azt a második bevett nézet gondolta, amely
szerint Kuhn megcáfolta az első bevett nézetet 2. Az ismertetett
eredmények bemutatását azzal erősítem meg, hogy néhány adattal és
magától Kuhntól származó idézettel rámutatok arra, hogy Kuhn nem is
ismerte elég alaposan a logikai pozitivizmust a történelmi fordulat
idején. Megkezdődött azonban az újraértékelők kritikája is, és ebben a
vitában én egy köztes, árnyalt álláspontra helyezkedem, amely
ellentétben áll a második bevett nézettel, de az újraértékelőkkel sem
egyezik teljesen. Kifejtem abbeli nézeteimet, hogy Kuhn és Carnap
filozófiájának összehasonlításában részben kompatibilitást találunk, de
legtöbbször hangsúlybeli, fokozati különbségek vannak. A néhány,
teljesen összeegyeztethetetlen résznél pedig korántsem mondható, hogy
Kuhn győzött Carnap felett. Elemzem továbbá a tudománytörténet és
-filozófia kapcsolatát Carnap, illetve Kuhn filozófiájában. Ennek
eredményeképpen az mondható, hogy itt sem ellentmondás, hanem
hangsúlybeli különbség van csupán, és a történeti fordulat inkább
témaváltás volt, mint az előző nézetek meghaladása. Javaslatot teszek
továbbá arra, hogy a XX. század tudományfilozófiájának árnyaltabb
leírásánál a logikai pozitivizmus és posztmodern dichotómiáját is meg
kell haladni, Carnap későbbi munkásságára pedig egy új elnevezést, a
„nyelvi pragmatizmus” megnevezést ajánlom, amely átmenet a logikai
pozitivizmus és a posztmodern analitikus filozófia között. Végül kifejtem
abbeli véleményemet, miszerint az a jelenség, hogy Carnap annyira sok
később őt kritizáló gondolkodót támogatott, annak jele, hogy Carnap nem
csak elméleteiben de az életben is alkalmazott egyfajta tolerancia
elvet.
|
20 October 4:00 PM Room 226 PROGRAM CHANGE! (Sándor Kálvin's lecture postponed)
|
Gábor Hofer-Szabó
|
Institute for Communication and Cultural Studies King Sigismund College, Budapest Department of Logic, Institute of Philosophy Eötvös University, Budapest
|
|
Objektivista kalauz a szubjektív valószínűséghez (Objectivist guide to subjective probability)
|
Egy jó szubjektivista
nem hisz az objektív valószínűségben – ez azonban nem menti
fel a kötelesség alól, hogy elméletileg elszámoljon róla. David
Lewis megoldása durván ez: Egy állítás szubjektív
valószínűségének egyeznie kell az állítás objektív
valószínűségével, amennyiben csak úgymond megengedhető
információval rendelkezünk. A fenti elv kapcsán előadásomban a
valószínűség metafizikai interpretációjának néhány
nehézségére szeretnék rávilágítani.
|
|
|
|