|
|
1 December
(Wednesday)
5:00
PM
Room 226 |
Balázs
Majláth
|
Department
of
Logic,
Institute
of
Philosophy,
Eötvös University, Budapest
|
|
Kiválasztási axióma és
konstruktív halmazelméletek
(The axiom of choice
and the constructive set theories)
|
A
kiválasztási
axióma
napjainkban
a
matematika több területén is
nélkülözhetetlen. Elvetésével problémáink akadnak, s adott
esetben nem is tudunk bizonyítani egyébként elfogadott tételeket.
Egyszóval: az axióma státuszával kapcsolatban nem merül fel
kérdés, szükségünk van rá.
Az
axióma megjelenésekor azonban a fogadtatása koránt sem volt
egyértelműen pozitív. Matematikusok egy széles tábora, olyanok,
mint Borel, Lebesgue, Baire, vagy éppen Bettazzi kifejezetten
problémásnak találták, s elutasították az axiómát, annak
nem-konstruktív jellege miatt. Mások, mint Peano vagy Russell
formális aggályokat vetettek fel. Ami közös ezekben az
ellenvetésekben, hogy mindegyik mögött meghúzódik egy-egy
sajátos matematikafilozófiai nézőpont, s az axióma a század
elejének egyik legélénkebb vitáját generálta a matematika
alapfogalmaival kapcsolatban. Az egyik központi kérdése ennek a
vitának tulajdonképpen nem szól másról, mint hogy hogyan is
értelmezhetőek a konstruktív elvek végesnél nagyobb
tartományokon? Az axióma érvényességét véges tartományokon
általában senki sem vonta kétségbe. A másik fontos kérdés, a
definiálhatóság és egzisztencia kérdése. Hogyan mondhatunk
helyesnek egy egzisztenciabizonyítást, ha az adott bizonyítás nem
definiálja egyedileg
a bizonyítandó objektumot? Egyáltalán, mikor fogadunk el egy
egzisztenciabizonyítást? Végül, megengedhetünk-e a matematikában
végtelen számú, tetszőleges választásokat méghozzá olyan
módon, hogy nem vagyunk képesek megadni egy szabályt ezekre a
választásokra?
Az
előadás második felében egy alapjaiban hasonló, de lényegében
már tisztán formális problémáról lesz szó. 1975-ben előbb
Diaconescu, majd tőle függetlenül Goodmann és Myhill egyaránt
bizonyították, hogy a kiválasztási axiómából következik a
kizárt harmadik törvénye. Márpedig a kizárt harmadik törvényét
nem fogadja el az intuicionista logika, tehát az ilyen logikára
épülő elméletek nem használhatják eredeti formájában az
axiómát sem. Ugyanakkor, erős megfontolásaink vannak arra nézve,
hogy valamilyen formában mégis csak meg kéne engednünk az axiómát
intuicionista elméletekben, például az egzisztenciális kvantor
intuicionista interpretációjából tulajdonképpen már következik
kiválasztó függvények létezése. A kérdés ezek után az, hogy
mi pontosan a probléma az axiómával, s lehetséges-e ezt a
problémát kiküszöbölni. |
8 December
(Wednesday)
5:00
PM
Room 226 |
Éva Bekő
|
Department of Logic,
Institute of Philosophy, Eötvös University, Budapest
|
|
Diodórosz
Kronosz modalitás-elmélete és a győzedelmes argumentum
(Diodorus
Cronus on Modalities and the Master Argument)
|
Az
antik
megarai
filozófiai
iskolához
tartozó
Diodórosz Kronosz
győzedelmes argumentuma különleges hatással volt a filozófia
fejlődésére, ugyanis alternatív megoldást nyújtott az
arisztotelészi potencialitás-elmélettel szemben. A győzedelmes
argumentum számos filozófiai vita kiváltója volt, mivel
meglehetősen erős érvet szolgáltatott annak a nézetnek a
védelmére, amely szerint soha meg nem valósuló potencialitások
nem léteznek, azaz csak az a kijelentés fogalmaz meg lehetséges
állítást, amely a jelenben vagy a jövőben valóra válik.
Diodórosz Kronosz érvelését logikailag megdönthetetlennek
tartotta számos kortársa, és sokan úgy gondolták, a győzedelmes
argumentum a szükségszerűség „mindent leigázó hatalmát”
bizonyítja, ahogyan azt az érvelés görög elnevezése is
sugallja.
Diodórosz ezzel az argumentummal megmutatta három magától
értetődően igaznak tűnő kijelentés implauzibilis mivoltát, és
egyúttal rávilágított az arisztotelészi filozófia egyik gyenge
pontjára. A három premisszából levont diodóroszi konklúzió új
értelmezést adott a modalitásoknak, és inspirálóan hatott az
antik logikára, ugyanis a diodóroszi definíciókra választ adva
fejlesztette ki a megarai Philón és a sztoikus Khrüszipposz a maga
modalitás-elméletét. A győzedelmes argumentum hatása nyomon
követhető a sztoikus fátumelmélet, továbbá a Khrüszipposznál
későbbi sztoikus filozófusok episztémikus modalitásokról
vallott nézeteinek a kialakulásában: a fátumelméletre logikai
érvet szolgáltatott a győzedelmes argumentum, míg az episztémikus
modalitásokat azzal a céllal alkották meg, hogy összhangba hozzák
a logikai determinizmus elvét az ember morális felelősségének
fenntarthatóságával. A győzedelmes argumentumnak ugyanakkor nem
csak filozófiatörténeti jelentősége van, hanem az érvelés
lehetséges levezetési módjainak felkutatása, illetve a
szabadság-szükségszerűség kérdésének vizsgálata ma is
ugyanúgy kihívást jelent a filozófusok számára, mint a megarai
iskola fénykorában. |
15 December
(Wednesday)
5:00
PM
Room 226 |
Gergely
Ambrus
|
Institute
of
Philosophy, University of Miskolc
|
|
A pszichofizikai probléma a 19. századi tudományos
filozófiában és az elme mai naturalista értelmezései
(The psychophysical
relation in 19th century scientific philosophy and in contemporary
naturalist philosophy of mind)
|
A
mai analitikus elmefilozófia többségi álláspontja a
naturalizmus, amely szerint a mentális és az agyi folyamatok között
valamilyen meghatározási viszony áll fenn (típusazonosság –
redukcionizmus; ráépülés – antiredukcionizmus, nomologikus
kapcsolat – naturalista dualizmus). A kontinentális filozófiai
hagyomány ezzel szemben a naturalista ontológiai alapfeltevést
tévesnek, de legalábbis irrelevánsnak tartja a mentális
jelenségek valódi természetének megértése szempontjából;
azaz, ha el is fogadják, hogy a mentális folyamatok létezésének
feltételei valamilyen agyi folyamatok, elvetik, hogy az agyi
folyamatoknak lényeges magyarázó szerepe lenne a mentális
jelenségek megértésében.
Ha
a mai naturalista és antinaturalista nézeteket (és az
analitikus-kontinentális szembenállást) szélesebb
filozófiatörténeti
kontextusban
vizsgáljuk,
akkor
a
pszichofizikai
viszonyra vonatkozó 19. század végi tudományos
filozófiai elképzelésekből érdemes kiindulnunk. A mai
naturalista program átfogó értelmezési kerete, alapfeltevéseinek
és érveinek jó része ugyanis ekkor, a pszichofizikai parallelista
elméletek és interakcionista bírálóik közötti vitákban
formálódott ki.
Előadásomban
először
egy
olyan
klasszifikációs
sémát
mutatok be, amelyben a
pszichofizikai viszony mai naturalista és 19. századi tudományos
filozófiai értelmezései összevethetők. Ezután azt vizsgálom,
hogy milyen átfogó kritérium alapján lehetne a naturalista és a
nem naturalista nézeteket elkülöníteni. Elsőre kézenfekvő
jelöltnek tűnik a mentális és fizikai jelenségek
korrespondenciája, tehát az, hogy minden mentális eseménnyel
együttjár valamilyen agyi esemény, hiszen ez minden naturalista
elképzelés mininumfeltevése, az antinaturalistáknak viszont nem
kell elfogadniuk. Amellett fogok érvelni azonban, hogy a döntő
különbséget nem a korrespondencia-tézissel, hanem a
kategória-különbség fogalmával lehet jobban megragadni: az
antinaturalisták szerint kategóriakülönbség van a mentális és
a fizikai fogalmak avagy tulajdonságok között, míg a naturalisták
szerint nincs ilyen: a “mentális” és a “fizikai” ugyanabba
a kategóriába tartozik, ti. a “természeti” kategóriájába.
Végül röviden bemutatom a mai naturalista tudatelméletek egy
olyan lehetséges alternatíváját, Feigl azonosságelméletét,
amely egyfelől a tudat és az agy azonosságát állítja, másfelől
viszont kategóriakülönbséget feltételez a “mentális” és a
“fizikai” között. |
|
|
|