|
|
5
October (Wednesday)
5:00 PM
Room 226 |
Miklós
Szalai
|
Institute
of History
Research Center for the
Humanities
Hungarian Academy of Sciences
|
|
Kritikai
realizmus és
emergentista
marxizmus
(Critical
realism and
emergentist
Marxism)
|
A tudományfilozófia Roy
Bhaskar teremtette fontos iskolája
a kritikai realizmus. A kritikai
realizmus alapvetően
"transzcendentális" irányú
vállalkozás, nem fogadja el a
modern tudományfilozófia
historicista, relativista,
konstruktivista irányzatainak
álláspontját, hanem feltételezi,
hogy a tudomány a tőlünk
függetlenül létező objektív
valóság objektív struktúráit tárja
fel. Az a célja, hogy filozófiai
eszközökkel számot adjon
arról: miként lehetséges a
működő emberi megismerés, ezt
azonban nem az episztemológiai
szubjektum elemzésével kívánja
elérni, hanem egy olyan ontológia
megalkotásával, amely megalapozza
a tudományos megismerés
lehetőségét. A
társadalomtudományok területén a
kritikai realizmus talán
legfontosabb képviselője Margaret
Archer, aki ugyan nem marxista, de
meglátásait Sean Creaven
szociológus és filozófus a
marxizmus irányában fejlesztette
tovább. Creaven
"emergentista" marxizmusában a
társadalmi tények magyarázatának
egy három szintű modelljét alkotta
meg: individuumok, egyénfeletti
struktúrák (pl. termelési
viszonyok) és az interakciók, a
diszkurzivitás szférája, amely
közvetít az egyének, valamint az
egyének és a struktúrák között. |
12
October
(Wednesday) 5:00
PM Room 226 |
László
Bernáth and János
Tőzsér
|
Institute
of Philosophy
Research Center for the
Humanities
Hungarian Academy of Sciences |
|
Az
előzetes
valószínűségek hiánya
és ágens-okozás
(The
lack of prior
probability and agent
causation)
|
Előadásunkban két tézis mellett
érvelünk. Az első: a szabad akarat
nem kompatibilis a metafizikailag
robusztus előzetes
valószínűségekkel. Ez azt jelenti,
hogy ha valaki egy adott
szituációban valóban szabadon
dönt, akkor nem lehet azt
állítani, hogy előzetesen
50-50%-os metafizikailag robusztus
valószínűsége volt az egyes
döntési alternatíváknak.
Pontosabban fogalmazva: a szabad
döntések esetében nem igaz az,
hogy a döntés kellően nagyszámú
megismétlése vagy „visszajátszása”
konvergál valamilyen meghatározott
érték felé. Ha ugyanis előzetesen
lehetne ilyet állítani, akkor a
szabad döntések éppen annyira nem
volnának kontrollált események,
mint más véletlenszerű események,
mint például a dobókocka dobás.
A második tézisünk szerint az
előzetes valószínűségek hiányát
csak akkor lehet metafizikailag
magyarázni, ha elutasítjuk,
hogy a döntések kimenetelét – akár
indeterminisztikusan – események
okoznák, és ha azt állítjuk, hogy
a döntések kimenetelét az ágens
mint szubsztancia hozza
létre. Ennyiben előadásunkban az
ágens-okozás előzetes
valószínűségeket nélkülöző
változata mellett érvelünk.
|
26
October (Wednesday)
5:00 PM
Room 226 |
Benedek
Láng
|
Department of Philosophy
and History of Science
Budapest University of
Technology and Economics
|
|
A
titok és a rejtjelezés
mint tudománytörténeti
kérdés
(Secrecy and cryptology as
history of science issues)
|
Az
elmúlt évtizedekben a titok mint
társadalmi jelenség növekvő
szakmai figyelem fókuszába került.
A titkok átadása, a kommunikáció
titkos útjai, a diplomáciai
információ elrejtése, a tudományos
titkolózás eszközei, a
technológiai eredmények
visszatartása, a magánélet titkai,
más emberek valamint a természet
titkainak kifürkészése mind olyan
témák, amelyek egyre inkább
szolgálnak szakpublikációk
tárgyául.
Azonban a titok-kutatásoknak
általában, és a tudományos
titkolózás kutatásának
specifikusan is elhanyagolt
mostohagyermeke a titkosírás
történet. Nem túl kiterjedt, de
mégiscsak vizsgálat tárgya néhány
17. századi tudós, Galileo
Galilei, John Wilkins, Robert
Hooke, Christian Huygens, John
Wallis, Giambattista della Porta,
vagy Robert Boyle kriptográfia
használata és tudományos
titkolózása, ahogy a matematika és
a kódfejtés szoros összefüggéséről
is született már elemzés.
Leszámítva azonban néhány kiváló,
de sporadikus tanulmányt, kevés
erőfeszítés történik arra, hogy a
tudománytörténet társadalmi
szempontból érzékeny és gondos
elemzéseibe a titkosírások
használatát beillesszék. Ez az
elhanyagolás azért is meglepő,
mert nehéz lenne tagadni, hogy a
titkosírások eredendő kontextusa a
titkolózás, feldolgozásának helye
és kontextusa pedig a secrecy
irodalomban volna. Az előadásban
azt kívánom megmutatni, hogyan
illeszthető a kripto-történeti
kutatás vissza ebbe a kontextusba,
hogyan művelhető tudománytörténeti
diszciplinaként, és milyen
módszertani problémákkal
szembesül.
|
|
|
|