SZL
Tudománytörténet
és Tudományfilozófia Tanszék
Eötvös
Loránd Tudományegyetem
|
Budapest,
Pázmány P. sétány 1/A |
|
Tudományfilozófia
Szeminárium
_____________________
2000, február
Február 7 |
12:30 |
6. em. 6.54 |
|
|
Kutrovátz
Gábor
|
ELTE
TTK Tudománytörténet és Tudományfilozófia
Tanszék
|
La |
Hõhalál
- tudományos vagy metafizikai fogalom?
|
|
Nem annyira a tudományos gyakorlat,
mint inkább az ismeretterjesztés során használunk
olyan fogalmakat, amelyek valahol a tudományos nyelv határán
heyezkednek el. Ezek a fogalmak a szigorú tudomány felõl
nézve filozofikusnak, a filozófia szemszögébõl
tudományosnak tûnnek. A tudományos elméletek
teremtik õket, ám egyhamar kicsúsznak a tudományos
kontextus szorításából, és hajlamosak
inkább a képzelettel tartani.
Ez alkalommal egy ilyen fogalom, a
"hõhalál" fejlõdését és lehetõségeit
vizsgáljuk meg. Ezt a fogalmat, amely a világegyetemnek a
termodinamika második fõtételével összangban
bekövetkezõ végsõ, visszafordíthatatlan
termikus egyensúlyi állapotát hivatott jelölni,
a 19. század második felében vezették be a
fizika nyelvébe. Azóta kozmológiai elméletek
jöttek és mentek, ám a "hõhalál" fogalma
napjaink ismeretterjesztõ irodalmában is nagy népszerûségnek
örvend.
Esettanulmányunk arra következtetésre
vezet bennünket, hogy ez a fogalom, valószínûleg
számos társával együtt, bizonyos filozófiai
elvárásokkal áll intim kapcsolatban, és mint
ilyen, nem annyira az elméletek szempontjából belsõ
szerepet tölt be a tudományban, hanem inkább mindenkori
ismereteink határát jelöli ki. |
|
|
Február 14 |
12:30 |
6. em. 6.54 |
|
|
Geréby
György
|
ELTE BTK Filozófiai
Intézet
|
|
A
teológia, mint tudomány a nagyskolasztikában
|
|
A tudománytörténeti
elõadás célja annak megmutatása, hogy - pl.
Russell véleményével szemben -, a latin középkor
egyetemein (de nemcsak ott, hanem a hasonlóan teológiailag
motivált zsidó és muszlim közegben is) létezett
értelmes, analitikusan rekonstruálható filozófiai
program. E program azonban valóban különbözött
a - mondjuk így - klasszikus görög kérdésfeltevéstõl,
a következõ módon: a késõantikvitás
Arisztotelészen alapuló tudománydefiníciójából
kiindulva a középkori teológusok kísérletet
tettek, a kinyilatkoztatáson alapuló teológiai tudás
definiálására, illetve a filozófiai tudástól
való megkülönböztetésére. A standard
megoldás szerint két, eltérõ természetû
axiómahalmaz (pontosabban princípiumhalmaz) definiálható,
melyekbõl egyenként különbözõ tételhalmazok
dedukálhatóak. Elõfeltevés, hogy a levezetési
szabályok a két tudományban azonosak (pl. kategorikus
szillogizmusok), és legalább bizonyos kifejezések
közösek. A két tételhalmazban azonban elõfordulhatnak
ellentmondó állítások (pl. "A világ
örökkévaló." ill. "A világ véges
ideje teremtetett."). Ezek az ellentmondó állítás-párok
képezik az intellektuális feladatot a skolasztika számára,
hiszen az ellentmondás törvénye szerepel a két
elmélet metanyelvében. A skolasztika filozófiai feladata
így a felmerülõ konzisztencia-probléma megoldása.
Ezen kívül (a közös metodológia alapján
vizsgálva) értelmes kérdésként felvethetõ
egyes teológiai állítások származtatott,
vagy princípium-volta, illetve a princípiumok függetlensége
és konzisztenciája. A szellemes és technikailag ötletes
megoldások sokaságából Averroes (12.szd), Aquinói
Tamás (13. szd.), Duns Scotus (13-14. szd. fordulója) és
Ockham (14. szd) egymással konstruktív vitában álló
megoldásait fogom rekonstruálni. Származékos
eredményként értelmezhetõvé válik
a "tudományos teológia"-val szembeni elvárás-rendszer,
a "keresztény filozófia" fából vaskarika jellegû
fogalma, a "kettõs igazság" mítoszának kialakulása,
illetve artikulálhatóvá válik P. Duhem tézise,
amikor az újkori tudomány kialakulását a skolasztikus
teológia 14. szd-i fejlõdésébõl eredezteti. |
|
|
Február 21 |
12:30 |
6. em. 6.54 |
|
|
Érdi
Péter
|
MTA
KFKI RMKI Biofizikai Osztály
ELTE TTK
Tudománytörténet és Tudományfilozófia
Tanszék
|
|
Számítógépes
idegrendszerkutatás
|
|
Az idegrendszer a bonyolult rendszerek
mintapéldája, és mûködésének
megértéséhez valóban szükség van
mondjuk elektronmikroszkópos (anatómiai) és mikroelektródás
(élettani) megfigyelésekre, a fogalmak tisztázásához
szükséges filozófiai elemzésre, a dinamikus rendszerek
elméletén alapuló matematikai modellezésre.
Ebben az elõadádban
nem azt a kérdést vizsgáljuk, hogy mennyiben tekinthetjük
- ha egyáltalán - az agyat számítógépnek,
hanem vázlatosan bemutatunk egy szakmát (computational neuroscience,
elterjedt magyar neve nincs is egyelõre), amelynek célkitûzése
a reális idegrendszeri struktúrák mûködésének
matematikai modellezéssel történõ megértése.
Vázlat:
Idegrendszeri modellezés: alternatív
stratégiák
Egy sejt is bonyolult
Neuronhálózatok
Statisztikus neurodinamika
Idegrendszeri fejlõdés
Tanulás és memória
Neurológiai és pszichiátriai
rendellenességek modellezése
|
|
|
Február 28 |
12:30 |
6. em. 6.54 |
|
|
Pál
Csaba
|
ELTE Növényrendszertani
és Ökológiai Tanszék
|
|
Az
öröklõdési rendszerek evolúciója
|
|
Darwin szerint az élõlények
új környezethez való alkalmazkodása az öröklõdõ
variánsok szelekciója révén valósul
meg. Ahhoz, hogy a folyamat végbemehessen, feltételeznünk
kell ezen öröklõdõ variánsok jelenlétét.
Ezért az öröklõdés és a variáció
természetének megértése központi jelentõségû
az evolúcióbiológiában. A biológia Modern
Szintézisének megalkotói többnyire azt feltételezték,
hogy kizárólag a DNS-ben tárolt információ
adódhat át generációról generációra.
Mára azonban bizonyosnak tûnik, hogy a DNS mellett vannak
egyéb öröklõdési rendszerek is: i) a sejt
epigenetikai öröklõdési rendszerei, ii) az
állatok szociális tanulása vagy éppen iii)
az ember szimbolikus nyelvhasználata mind-mind lehetséges
példák. Az elõadás során két
kérdésre keresünk választ: milyen közös
és eltérõ vonásai vannak ezeknek a rendszereknek,
valamint hogyan befolyásolhatják ezek jelenléte az
evolúció irányát. |
|
|
|