SZL
Tudománytörténet
és Tudományfilozófia Tanszék
Eötvös
Loránd Tudományegyetem
|
Budapest,
Pázmány P. sétány 1/A |
|
Tudományfilozófia
Szeminárium
_____________________
2000, március
Március 6 |
12:30 |
6. em. 6.54 |
|
|
Bene Gyula
|
ELTE
TTK Elméleti Fizikai Tanszék
|
La |
Érvényes-e
a lokalitás elve a kvantummechanikában?
|
|
A
fenti kérdésre a válasz igenlõ, ha az elmélet
kereteit a belsõ összhang érdekében némileg
kiterjesztjük. Ehhez a jelenlegi kísérleti tényanyaggal
összhangban feltételezzük, hogy
1. a kvantummechanika
érvényes makroszkopikus testekre is
2. nincs hullámfüggvény
redukció
3. a Bell-egyenlõtlenség
csakugyan sérül (nem szisztematikus mérési hiba
okozza)
Megmutatjuk,
hogy a kvantumállapotok relativitására alapozva a
realizmus fogalma új értelmet nyer, és ez az a pont,
ahol a klasszikus fizika ill. a speciális relativitáselmélet
világképe revízióra szorul. |
|
|
Március 20 |
12:30 |
6. em. 6.54 |
|
|
Zoltán
Szabó
|
Cornell
University
|
|
Ontological
commitment
|
|
|
On what basis
can we say that someone admits into his ontology numbers, mental states,
propositions, events, or other dubious entities? The classical answer to
this question is due to Quine: ontological commitment to Fs (where 'F'
is an arbitrary one-place predicate) is the acceptance of the truth a theory
that logically entails that there are Fs. In my talk I will argue against
this Quinean position. I will contend that for some predicates 'F' it is
possible for a rational and reflective person to believe that there are
Fs and at the same time not to believe in Fs. If my contention is correct,
there might be a way to articulate ontological doubts regarding certain
sorts of problematic entities without repudiating our scientific and commonsense
views which demand their existence.
________________________
Milyen alapon
mondhatjuk azt valakirõl, hogy ontológiájában
jelen vannak számok, elme-állapotok, propozíciók,
események, vagy egyéb kétes entitások? A klasszikus
válasz erre a kérdésre Quine-tól ered: az F-ekre
vonatkozó ontológiai elkötelezettség (ahol 'F'
egy tetszõleges egyargumentumú predikátum) nem más,
mint egy olyan elmélet igazságának elfogadása,
amelybõl logikailag következik, hogy az F-ek léteznek.
Elõadásomban e Quine-i álláspont ellen fogok
érvelni. Úgy vélem, hogy bizonyos 'F' predikátumok
esetében lehetséges, hogy egy racionális és
reflektív személy elfogadja, hogy F-ek léteznek és
ennek ellenére megsincs az F-ekre vonatkozóan ontológiailag
elkötelezve. Ha igazam van, megvan a fogalmi lehetõsége
annak, hogy bizonyos problematikus entitásokra vonatkozó
ontológiai kételyeiknek hangot adjunk anélkül,
hogy elvetnénk mindazokat a tudományos és mindennapi
nézeteinket, melyek megkövetelik az ilyesfajta entitások
létezését.
The lecture
will be delivered in English!
|
|
Március 27 |
12:30 |
6. em. 6.54 |
|
|
Szegedi
Péter
|
ELTE TTK Tudománytörténet
és Tudományfilozófia Tanszék
|
|
a
PTOLEMAIOSZ-KOPERNIKUSZ(-KEPLER)
|
|
Szemináriumaink
sorában egy új mûfajjal kísérletezünk,
a “felkért” elõadással, ami nem azt jelenti, hogy
felkérünk egy elõadót – hiszen ez természetes
–, hanem azt, hogy egy adott témára kérjük fel.
Az elõadó tehát nem kutatásainak legújabb
eredményeit ismerteti, és talán nem is szakértõje
az adott tárgynak. A téma viszont olyan, hogy azzal – vagy
analogonjával – mindenki találkozhat munkája során,
azaz általános érdeklõdésre tarthat
számot.
Az adott esetben
az elõadó a tudománytörténet tanítása
során szembesült a problémával, és rákényszerült
– mint ez sokunkkal megeshet – hogy kialakítson valamilyen elképzelést
vele kapcsolatban.
Mi is a
probléma? Egy híres csillagász szerzõ a következõképpen
vezeti be: “Kezdettõl fogva világosan kell látnunk,
hogy a bolygók mozgásának leírása szempontjából
tökéletesen mindegy, vajon a Földet vagy a Napot tekintjük
a naprendszer középpontjának. Mivel csak viszonylagos
mozgásról van szó, végtelenül nagy számú,
különbözõ középpontokra vonatkozó,
tökéletesen azonos leírás létezik - elvben
bármilyen pont megfelel, a Hold is, a Jupiter is ... Így
hat azok a szenvedélyek, amelyeket Kopernikusz könyve, a De
revolutionibus ... szabadított rá a világra, logikai
értelemben indokolatlanok voltak ...” És gondolatmenetét
a következõképpen fejezi be: “Ma semmiféle józan
fizikai megfontolás
alapján
nem jelenthetjük ki, hogy a kopernikuszi elmélet 'helyes',
és a ptolemaioszi elmélet 'helytelen'. A két elmélet
... fizikai értelemben egyenértékû.” (Fred Hoyle:
Stonehenge-tõl a modern kozmológiáig. Magvetõ,
1978. 63. és 136-7. o.)
Az elõadás
tehát azzal foglalkozik, hogy mi a tudománytörténeti
helye, jelentõsége, egymáshoz viszonyított
szerepe a címben szereplõ szerzõknek, az idézetben
hivatkozott “minden idõk egyik legkevésbé ismert és
olvasott könyvé”-nek (Arthur Koestler: Alvajárók.
Európa, 1996. 250. o.). Az elõadó nem fogja megállni,
hogy ne beszéljen e szerzõk ismert és lehetséges
motivációiról is. Az ajánlott irodalom Ptolemaiosz
Almagesztje, Kopernikusz említett könyve, Keplertõl
mondjuk A világ harmóniája, valamint másodlagos
irodalomként Kuhn: The Copernican Revolution c. munkája (amely
A tudományos forradalmak szerkezete elõtanulmányának
tekinthetõ). |
|
|
|