History and Philosophy of Science
Eötvös University, Budapest
|
Philosophy
of Science Colloquium
Room 6.54 (6th floor)
Monday 4:00 PM
|
Pázmány
P. sétány 1/A Budapest |
Phone/Fax:
(36-1) 372 2924 |
Location? |
>>> Printable poster (pdf)
2 May 4:00 PM 6th floor 6.54
|
Andrew Brook
|
Institute of Cognitive Science, Carleton University, Ottawa
|
|
Zombies and Imprisoned Minds
|
Thought
experiments (TEs) about zombies are one standard way to argue for
anti-cognitivism about consciousness, the view that consciousness is
not a cognitive (information processing) property of minds. Another
class of TEs are actually more interesting in this regard, TEs about
what we call imprisoned minds. Imprisoned minds are minds that have no
way of expressing themselves behaviourally. Unlike zombies, they
actually exist, which adds to their interest - administration of curare
and certain massive strokes in the brain stem can both produce
imprisoned minds, curare temporally, strokes permanently.
In both cases, one has to add an exotic premise to get an
anti-cognitivist argument going. For zombie TEs, the exotic premise is
that an utterly nonconscious zombie could be behaviourally,
cognitively, or even molecule-for-molecule identical to us conscious
beings. The exotic premise in the case of imprisoned mind TEs is that
in addition to no behavioural expression, the activities of an
imprisoned mind could also make no neural difference. (We call such
minds Radically Imprisoned Minds [RIMs].)
As has often been noted, part of what makes zombie TEs difficult to
assess is their close kinship to the traditional problem of knowledge
of other minds. In particular, we do not know by what criterion or
criteria we could settle whether another being is conscious. The same
is true of imprisoned minds. It turns out, interestingly enough, that
it is easier to resolve the knowledge problem that arises in connection
with each TE than it is to settle whether they have any potential as
arguments for anti-cognitivism. The reason is the same in both cases:
the exotic premise required for the TEs to work as arguments for
anti-cognitivism, premises that are very difficult to assess, do not
affect the knowledge problem.
As arguments for anti-cognitivism, the two TEs are different. As we
will show, zombie TEs do not work as arguments for anti-cognitivism. By
contrast, we know of no definitive cognitivist response to imprisoned
minds TEs.
|
|
9 May 4:00 PM 6th floor 6.54
Istvan Bodnar's lecture on 9 May has been CANCELLED!
The reason is the unfortunate conflict with Putnams' lectures at the same time
at CEU. Istvan's seminar talk is postponed to September.
|
István Bodnár
|
Institute for Philosophy, Eötvös Loránd University, Budapest
Philosophy, Central European University, Budapest |
|
Arisztotelész égi mechanikája. Korrekciók és nehézségek.
(Aristotle's rewinding spheres: Three options and their difficulties)
|
Arisztotelész a
Metafizika XII. könyvének 8. fejezetében
felsorolja az égi szférákat, hogy a fizikai
világon túli, az égi szférákat
mozgatón entitások számáról is
határozott elképzelést alakíthassunk ki.
Ez a felsorolás azonban távolról sem végleges:
Eudoxosz szféra-rendszerének bemutatása után
Arisztotelész Kallipposz módosításait is
megemlíti. A kallipposzi rendszer felvázolása
után Arisztotelész további módosításokat
eszközöl, úgynevezett visszaforgató
(anelittúsza) szférákat illeszt be a
kallipposzi szférák közé. Ezek segítségével
az egyes bolygók mozgásáért felelős
szféra-rendszerek nem egymástól függetlenül
tevékenykednek az égi mozgások arisztotelészi
elméletében, hanem egyetlenegy, összefüggő
rendszert alkothatnak.
A
visszaforgató szférák működési elve
kézenfekvő: Az egyes bolygókat mozgató vivő
(pherúsza)
szférák egymás után különböző
körmozgásokat tesznek hozzá az ezekből
összetevődő mind komplexebb mozgáshoz. Az utolsó
vivő szférán helyezkedik el a vivő szférák
rendszerének együttes, összetett mozgását
végző bolygó. Ezen szférák után,
immár fordított sorrendben következnek a
visszaforgató szférák. Ezek azáltal, hogy
rendre egy-egy vivő szféra mozgásával
ellentétes mozgást végeznek, egyesével
kiküszöbölik a bolygó mozgásának
komponenseit.
Arisztotelész
azonban mintha elszámítaná
magát: a visszaforgató szférák
bevezetésekor azt állítja, hogy minden
bolygórendszernél eggyel kevesebb visszaforgató
szférára van szükség, és nem
ugyanannyira, mint ahány vivő szféra szerepel az
illető bolygórendszerben. Előadásom ezt a
problémakört
járja körül. Azt vizsgálom, hogy van-e arra
mód, hogy ezt a problémát bizonyos vivő szférák
elhagyásával, illetve újabb visszaforgató
szférák felvételével korrigáljuk,
illetve hogy bármiféle korrekció nélkül
olyan mozgásátadási elveket vegyünk
figyelembe, melyek esetében a probléma nem is
jelentkezik. Érdekes módon azt fogjuk kapni, hogy
mindhárom alternatíva újabb nehézségekbe
ütközik. Az alternatív megoldások nehézségei
ugyan nem teszik Arisztotelész megoldását
problémamentessé, arra azonban rávilágíthatnak,
hogy milyen megfontolások húzódhatnak meg
amögött, hogy Arisztotelész visszaforgató
szféráit ilyen módon vezette be.
Related paper:
I. M. Bodnár, Aristotle's rewinding spheres: Three options and their difficulties
//www.mpiwg-berlin.mpg.de/Preprints/P289.PDF
|
|
23 May 4:00 PM 6th floor 6.54
|
Gergely Kőhegyi
|
Department of Philosophy and History of Science, Budapest University of Technology and Economics
Department of Microeconomics, Corvinus University of Budapest
|
|
Szocionaturális rendszerek axiómatikus elmélete
(Axiomatic Theory of Socionatural Systems)
|
A
neoklasszikus közgazdaságtan, mint elmélet,
módszertan és szemléleti keret hosszú idő
óta rendkívül erős hatást gyakorol a
közgazdasági gondolkodás fejlődésére.
E sok szempontból figyelemre méltó irányzat
kialakulásával kapcsolatban azonban távolról
sincs egyetértés a közgazdasági
elmélettörténészek között. A
tudománytörténeti vitákra az a sajátos
jellemzője adhat okot, hogy egyrészt — tudománytörténeti
mércével mérve — meglehetős hirtelenséggel
váltotta fel a korábban főáramnak tekinthető
és több lényeges ponton különböző,
utólag klasszikus közgazdaságtannak nevezett
irányzatot; másrészt számos
kialakulásával kapcsolatos körülmény
tisztázatlan. Egy elsősorban Mirowski [1984] nevével
összekapcsolható nézet, a közgazdasági
elméletekben akkoriban bekövetkezett drasztikus változást
a klasszikus fizika 19. századi fejleményeivel
magyarázza. Mirowski számos történeti
jellegű érv mellett egy formális rekonstrukciót
is szerepeltet tézisének megerősítése
érdekében, amelyben fizikai (mechanikai) és
közgazdasági változók egymásnak való
megfeleltetésével igyekszik igazolni, hogy a két
elmélet formális struktúrája azonos.
Az
előadás elsődleges motivációja egy — szintén
a neoklasszikus közgazdaságtan kialakulásával
és az úgynevezett „marginalista forradalommal”
kapcsolatos — tudománytörténeti kutatás.
E kutatás elsősorban arra irányul, hogy — a standard
megközelítéssel ellentétben — szintén
a klasszikus fizika döntő szerepét igazolja e
folyamatban, azonban Mirowskival szemben nem a 19. századi,
hanem a korábbi fejlemények befolyásának
hangsúlyozásával.
Mindennek
első lépéseként — Mirowskihoz hasonlóan
a történeti szempontok figyelembe vétele nélkül
— egy más típusú formális rekontrukciót
adunk a kérdéses elméletekről. Ehhez azonban
nem a változók megfeleltetésének
módszerét alkalmazzuk, hanem egy olyan általánosabb
axiomatikus rendszer felépítésén
keresztül kívánjuk mindezt megvalósítani,
amelyben kizárólag logikai és matematikai
kategóriák szerepelnek, azonban a szimbólumrendszer
különböző szemantikai interpretációi
által, különböző területekhez tartozó
tudományos elméletek modelljeihez juthatunk. Az
axiomatikus rendszer felépítését követően
pedig bemutatunk két konkrét interpretációs
lehetőséget. Az első interpretáció által
olyan modellhez jutunk, amelynek keretében a klasszikus
pontmechanika területéhez tartozó természeti
jelenségek, a második interpretáció által
pedig a neoklasszikus mikroökonómia területéhez
tartozó társadalmi jelenségek elemezhetők.
A fent
leírt módszerrel arra kívánunk rámutatni,
hogy a klasszikus fizika egyes elméleteinek és a
neoklasszikus mikroökonómia mai formájának
valóban van egy közös — formálisan is
megragadható és interpretációs
hasonlóságokat is mutató — magja, ez azonban
különbözik attól, amit Mirowski határoz
meg.
Mindez új
szempontokat vethet fel a 19. századi közgazdaságtan
történetének kutatásával
kapcsolatban, más tényezők döntő szerepének
hangsúlyozásával, amelyeket a történeti
adatok is alátámasztani látszanak. A történeti
kutatáson alapuló érvek részletes
kidolgozása azonban további kutatást igényel,
így az előadásban főként a formális
rekonstrukciók vizsgálatával foglalkozunk.
|
|
30 May 4:00 PM 6th floor 6.54
Cancelled! (Many are away from Budapest!) The lecture is postponed to 3 October.
|
András Sebestyén-Szőllősy
|
Department of Information and Knowledge Management
Budapest University of Technology and Economics
|
|
A jelentésről (nyelv + ész + szem)vel
(On meaning - from linguistic point of view )
|
A
jelentésnek talán a legegyszerűbb, és a
nyelvész számára is legkönnyebben belátható
szemiotikai fogalmából szeretnék
kiindulni, amely szerint az az elemi jeleknek az a tulajdonsága,
hogy önmagukon, sőt az általuk alkotott jelrendszeren
kívül, jól meghatározott módon,
valami másra utalnak. A komplex jelek összetett
struktúrájából, szintaktikai
felépítésükkel párhuzamosan működő
szemantikai interpretációs szabályok
segítségével ezek jelentése is pontosan
megállapítható, kiszámítható.
(Frege: a jelentés kompozicionalitása)
A
természetes nyelvek – mint tudjuk – lépten-nyomon
kijátsszák ezt a várakozásunkat.
(Saussure, Chomsky vs. Montague) Annak megértéséhez,
hogy hogy lehet, hogy beszédünknek általában
mégis van értelme, -- vagy legalább többnyire
meg tudunk egyezni abban, hogy van-e értelme, -- ha abban nem
is, hogy pontosan mi az --, röviden arra is ki kell térnünk,
hogy a jelrendszerek – melyeket ebben az összefüggésben
szívesebben nevezek modellező rendszernek, hiszen a
legkomplexebb jelek, amelyeket építünk belőlük,
voltaképpen modellek – két dimenzióban
működnek: a pragmatikai dimenzióban valamilyen
funkciójuk van abban a modelláló rendszerben,
amely létrehozza őket és amelyben működnek
(beszéd, kultúra); míg a bennünket érdeklő
szemantikai dimenzióban tárgyukra vonatkozóan
jelentenek (reprezentálnak) valamit ebben a rendszerben, azaz
meghatározott referenciájuk van a rendszeren kívül.
Fontos, hogy ezzel nem állítjuk azt, hogy a modell
illetve egyes alkatrészeinek referenciája a modellen
belül van meghatározva, sőt ellenkezőleg, azt állítjuk,
hogy a jelentés és a jelentések a pragmatikai
kontextustól függenek: a jelstruktúrának
csak akkor és azért van jelentése, vagy egy
bizonyos jelentése, -- ha van, aki úgy értelmezi.
Ezek
szerint a jelek szótárszerűen rögzíthető,
„szokásos” jelentése statisztikai-valószínűségi
alapon állapítható meg. Ez azonban nem
magyarázza meg, hogy adott esetben hogyan tudjuk értelmezni,
sőt megérteni a szokatlan, kivételes, sőt alkalmi,
egyedi jelentésben használt jeleket – amelyek
legalább annyira a jeladó tulajdonságairól,
illetve állapotáról hordoznak információt,
mint a referenciális világról, amelyre vonatkozó
saját ismereteit, tapasztalatait is felhasználja a
jelvevő a jel értelmezésekor – ha annak aktuális
referenciáját azonosítani tudja. És mivel
ez voltaképpen mindig alkalmi, egyedi, statisztikai
megközelítéssel aligha tudjuk megragadni annak
lényegét, amit a nyelvész általában
jelentésnek nevez.
Mivel
a fenti gondolatmenet hallgatólagosan a referenciális
jelentés fogalmára támaszkodik, szeretnék
az előadásban a nem-referenciális kifejezések
jelentésének problémájára is
kitérni, mivel ezek működésének
történetileg fokozatos megértése nagy
mértékben hozzájárult a nyelvi jelentés
fogalmának tisztázásához.
|
|
The colloquium is open to everyone,
including students, visitors, and faculty members from all departments!
The 60-minute lecture is followed by a
10-minute break. Then
we hold a 30-60-minute discussion. The language of the presentation is
indicated
in the following way:
English
English,
except if all participants speak Hungarian
Hungarian
The
participants may comment on the talks and are encouraged to initiate
discussion through the
Internet. The comments should be written in the language of the
presentation.
The organizer
of the colloquium: László E. Szabó
(email: leszabo@hps.elte.hu)
|
|
|
|