History and Philosophy of Science
Eötvös University, Budapest
|
Philosophy
of Science Colloquium
Room 6.54 (6th floor)
Monday 4:00 PM
|
Pázmány
P. sétány 1/A Budapest |
Phone/Fax:
(36-1) 372 2924 |
Location? |
>>> Printable poster (pdf)
October
Preliminary!
|
2005
|
3 October 4:00 PM 6th floor 6.54
|
Tamás Matolcsi
|
Department of Applied Analysis
Eötvös Loránd University, Budapest |
|
Thomas-rotáció és -precesszió, és ...
(Thomas rotation and Thomas precession and ...)
|
Ha
egy botot a tömegközéppontjánál fogva
mozgatunk, akkor a bot iránya a mozgás során nem
változik. Ez a klasszikus mechanika egyszerű ténye. Igen,
nemrelativisztikusan. Relativisztikusan a bot iránya nem is
változik, meg változik is. Ezzel a "paradoxiális"
jelenséggel kapcsolatos a Thomas-rotáció és
a Thomas-precesszió; két különböző
fogalom, amelyeket azonban a szokásos
tárgyaslásokban (a koordinátás
megfogalmazás homálya miatt) rendszeresen
összekevernek. Újabban még a klasszikus esetből is
jól ismert Foucault-precesszióval is
összemossák őket. E fogalmak pontos
értelmezését, világos
szétválasztását adom meg, és
egyszerű példákon mutatom be a
különbségüket.
|
|
10 October 4:00 PM 6th floor 6.54
|
Tamás Geszti
|
Department of Physics of Complex systems
Eötvös Loránd University, Budapest |
|
Markov kontra determinizmus
(Markov vs. determinism)
|
A
természet ismert dinamikai törvényei
determinisztikusak, emiatt nem érdemes õket a
véletlen folyamatok kategóriáiba besorolni. A
jelenségek szintjén megjelenhet a
véletlenszerûség és a hiányos
leíráshoz tartozó memória. Elég
gyakran megvalósuló körülmények
között a véletlenszerûségmegmarad, de a memória eltûnik, ilyenkor beszélünk Markov-folyamatokról.
|
|
17 October 4:00 PM 6th floor 6.54
|
András Sebestyén-Szőllősy
|
Department of Information and Knowledge Management
Budapest University of Technology and Economics
|
|
A jelentésről (nyelv + ész + szem)vel
(Meaning -- What does it mean for a linguist?)
|
A
jelentésnek talán a legegyszerűbb, és a
nyelvész számára is legkönnyebben
belátható szemiotikai fogalmából
szeretnék kiindulni, amely szerint az az elemi jeleknek az a
tulajdonsága, hogy önmagukon, sőt az általuk
alkotott jelrendszeren kívül, jól
meghatározott módon, valami másra utalnak. A
komplex jelek összetett
struktúrájából, szintaktikai
felépítésükkel párhuzamosan
működő szemantikai interpretációs szabályok
segítségével ezek jelentése is pontosan
megállapítható, kiszámítható.
(FREGE: a jelentés kompozicionalitása)
A természetes nyelvek - mint tudjuk - lépten-nyomon
kijátsszák ezt a várakozásunkat. (SAUSSURE,
CHOMSKY vs. MONTAGUE) Annak megértéséhez, hogy
hogy lehet, hogy beszédünknek általában
mégis van értelme, -- vagy legalább többnyire
meg tudunk egyezni abban, hogy van-e értelme, -- ha abban nem
is, hogy pontosan mi az --, röviden arra is ki kell
térnünk, hogy a jelrendszerek - melyeket ebben az
összefüggésben szívesebben nevezek modellező
rendszernek, hiszen a legkomplexebb jelek, amelyeket
építünk belőlük, voltaképpen modellek -
két dimenzióban működnek: a pragmatikai
dimenzióban valamilyen funkciójuk van abban a
modelláló rendszerben, amely létrehozza őket
és amelyben működnek (beszéd, kultúra);
míg a bennünket érdeklő szemantikai
dimenzióban tárgyukra vonatkozóan jelentenek
(reprezentálnak) valamit ebben a rendszerben, azaz
meghatározott referenciájuk van a rendszeren
kívül. Fontos, hogy ezzel nem állítjuk azt,
hogy a modell illetve egyes alkatrészeinek referenciája a
modellen belül van meghatározva, sőt ellenkezőleg, azt
állítjuk, hogy a jelentés és a
jelentések a pragmatikai kontextustól függenek: a
jelstruktúrának csak akkor és azért van
jelentése, vagy egy bizonyos jelentése, -- ha van, aki
úgy értelmezi.
Ezek szerint a jelek szótárszerűen
rögzíthető, "szokásos" jelentése
statisztikai-valószínűségi alapon
állapítható meg. Ez azonban nem magyarázza
meg, hogy adott esetben hogyan tudjuk értelmezni, sőt
megérteni a szokatlan, kivételes, sőt alkalmi, egyedi
jelentésben használt jeleket - amelyek legalább
annyira a jeladó tulajdonságairól, illetve
állapotáról hordoznak információt,
mint a referenciális világról, amelyre
vonatkozó saját ismereteit, tapasztalatait is
felhasználja a jelvevő a jel értelmezésekor - ha
annak aktuális referenciáját azonosítani
tudja. És mivel ez voltaképpen mindig alkalmi, egyedi,
statisztikai megközelítéssel aligha tudjuk
megragadni annak lényegét, amit a nyelvész
általában jelentésnek nevez.
Mivel a fenti gondolatmenet hallgatólagosan a
referenciális jelentés fogalmára
támaszkodik, szeretnék az előadásban a
nem-referenciális kifejezések jelentésének
problémájára is kitérni, mivel ezek
működésének történetileg fokozatos
megértése nagy mértékben
hozzájárult a nyelvi jelentés fogalmának
tisztázásához.
|
|
24 October 4:00 PM 6th floor 6.54
|
There will be no seminar session!
Reason:
International Workshop
Branching
space-times
Kraków, Poland, October 24-25, 2005
|
|
|
|
|
|
31 October 4:00 PM 6th floor 6.54
|
István Bodnár
|
Institute for Philosophy, Eötvös Loránd University, Budapest
Philosophy, Central European University, Budapest |
|
Arisztotelész égi mechanikája. Korrekciók és nehézségek.
(Aristotle's rewinding spheres: Three options and their difficulties)
|
Arisztotelész a
Metafizika XII. könyvének 8. fejezetében
felsorolja az égi szférákat, hogy a fizikai
világon túli, az égi szférákat
mozgatón entitások számáról is
határozott elképzelést alakíthassunk ki.
Ez a felsorolás azonban távolról sem végleges:
Eudoxosz szféra-rendszerének bemutatása után
Arisztotelész Kallipposz módosításait is
megemlíti. A kallipposzi rendszer felvázolása
után Arisztotelész további módosításokat
eszközöl, úgynevezett visszaforgató
(anelittúsza) szférákat illeszt be a
kallipposzi szférák közé. Ezek segítségével
az egyes bolygók mozgásáért felelős
szféra-rendszerek nem egymástól függetlenül
tevékenykednek az égi mozgások arisztotelészi
elméletében, hanem egyetlenegy, összefüggő
rendszert alkothatnak.
A
visszaforgató szférák működési elve
kézenfekvő: Az egyes bolygókat mozgató vivő
(pherúsza)
szférák egymás után különböző
körmozgásokat tesznek hozzá az ezekből
összetevődő mind komplexebb mozgáshoz. Az utolsó
vivő szférán helyezkedik el a vivő szférák
rendszerének együttes, összetett mozgását
végző bolygó. Ezen szférák után,
immár fordított sorrendben következnek a
visszaforgató szférák. Ezek azáltal, hogy
rendre egy-egy vivő szféra mozgásával
ellentétes mozgást végeznek, egyesével
kiküszöbölik a bolygó mozgásának
komponenseit.
Arisztotelész
azonban mintha elszámítaná
magát: a visszaforgató szférák
bevezetésekor azt állítja, hogy minden
bolygórendszernél eggyel kevesebb visszaforgató
szférára van szükség, és nem
ugyanannyira, mint ahány vivő szféra szerepel az
illető bolygórendszerben. Előadásom ezt a
problémakört
járja körül. Azt vizsgálom, hogy van-e arra
mód, hogy ezt a problémát bizonyos vivő szférák
elhagyásával, illetve újabb visszaforgató
szférák felvételével korrigáljuk,
illetve hogy bármiféle korrekció nélkül
olyan mozgásátadási elveket vegyünk
figyelembe, melyek esetében a probléma nem is
jelentkezik. Érdekes módon azt fogjuk kapni, hogy
mindhárom alternatíva újabb nehézségekbe
ütközik. Az alternatív megoldások nehézségei
ugyan nem teszik Arisztotelész megoldását
problémamentessé, arra azonban rávilágíthatnak,
hogy milyen megfontolások húzódhatnak meg
amögött, hogy Arisztotelész visszaforgató
szféráit ilyen módon vezette be.
Related paper:
I. M. Bodnár, Aristotle's rewinding spheres: Three options and their difficulties
//www.mpiwg-berlin.mpg.de/Preprints/P289.PDF
|
|
The colloquium is open to everyone,
including students, visitors, and faculty members from all departments!
The 60-minute lecture is followed by a
10-minute break. Then
we hold a 30-60-minute discussion. The language of the presentation is
indicated
in the following way:
English
English,
except if all participants speak Hungarian
Hungarian
The
participants may comment on the talks and are encouraged to initiate
discussion through the
Internet. The comments should be written in the language of the
presentation.
The organizer
of the colloquium: László E. Szabó
(email: leszabo@hps.elte.hu)
|
|
|
|