ÉRVELÉSTECHNIKAI ÉS LOGIKAI ALAPISMERETEK

Kurzuskód: BBN-SZB-101.02/a
Időpont: kedd 16-17.30
Helyszín: MUK i/208

Elérhetőségek:
    Oktató:
email: zvolenszky@nyu.edu, honlap: philosophy.elte.edu/zvolenszky
fogadóóra: MUK i/226 (Logika Tsz.), kedd 13.30–15.30 és egyeztetés alapján

    Demonstrátorok:
Gosztonyi Katalin, email: g.kata [[[ kukac ]]] chello.hu, konzultáció egyeztetés alapján
Horváth Andor, andor-marton [[[ kukac ]]] freemail.hu, telefon: 70/5608713, konzultáció: szerda 17.00, 
MUK i/226 (Logika Tsz.)                      
Torda Balázs, jurdabos [[[ kukac ]]] gmail.com, telefon: 20/2240342, konzultáció: 
szerda 17.00, MUK i/226 (Logika Tsz.)                           
emailcímekben (spamkontroll végett) "@" helyén " [[[ kukac ]]] " szerepel.

*****
TEMATIKA
Hogyan állapíthatjuk meg, hogy egy érvelés működik-e, vagy sem?

A kurzus céljai:

1. A hallgatók átlássák, felismerjék hétköznapi érvelések és mondatok szerkezetét, valamint
2. logikai módszereket alkalmazva eldöntsék, mikor és miért helyes egy érvelés.

 A kurzus az órán elhangzottakra és a kiadott hand-outokra épül, ezért elengedhetetlen a rendszeres órai részvétel.


KÖVETELMÉNYEK
    * 4 házi feladat, ebből a legjobb 3 teszi ki az érdemjegy 60 százalékát, egyenként kb. 20%.
    * írásbeli vizsga – 40 %
 
HÁZI FELADATOK
A feladatsorokon a hallgatók dolgozhatnak kettes-hármas csoportokban, sőt, kifejezetten javasolt is, hogy ezt tegyék. Jóval gördülékenyebb, hatékonyabb és kellemesebb is együtt kibogozni, megbeszélni a feladatokat, mint egyedül végiggondolni őket (és esetleg elakadni egy-egy olyan ponton, amit más egyszerűen elmagyarázna). A megoldásokat viszont mindenkinek egyenként, saját kézzel írottan, a saját neve alatt kell leadnia. A házi feladatokat a határidő napján, az óra elején kell leadni; elektronikus formában nem fogadom el, ahogyan a határidő lejártát követően benyújtott anyagokat sem.

A feladatsorok feldolgozására egy hét áll a hallgatók rendelkezésére. A leadási határidők: március 6., március 27., április 24., május 15.

Az egyes házi feladatok értékelésére körülbelüli arányokat határoztam meg, mivel a félév során mutatott fejlődés is számít: akinek az első feladatsorai gyengébben sikerültek viszont megtáltosodik a félév során, annak a későbbi eredményei nagyobb súlyt kapnak a végső érdemjegyben, mint a korábbiak.
 
A demonstrátorok által vezetett konzultáció opcionális – lehetőséget nyújt arra, hogy a hallgatók gyakorlófeladatokat oldjanak meg, amelyek segítségével az aktuális házi feladatok megoldása már jóval egyszerűbb (bár a demonstrátorok a házi feladat konkrét példáiról mélyen hallgatni fognak).

VIZSGA
Az írásbeli vizsga egyszerű azok számára, akik az órák anyagát figyelemmel kísérték és a feladatsorokat folyamatosan feldolgozták. A vizsgára bocsátás feltétele, hogy a hallgató legalább három házi feladatsort leadjon a félév során. A vizsga időpontja: június 5. (kedd)

A kurzushoz tartozó ajánlott irodalom:
Bognár László – Forrai Gábor: Esszéírás és informális logika, digitális tankönyv, informális logika rész.

Ízelítőül egy történet a kitartóan érvelő Akhilleuszról és a teknősről