szeminárium
RUSSELL A HATÁROZOTT
LEÍRÁSOKRÓL
„A DENOTÁLÁSRÓL”
Fontos:
Mindenképpen az új fordítást érdemes olvasni, letölthető a www.vilagossag.hu weboldal archívumából is
(2005/12. szám).
A
legfontosabb feladat ennek a tanulmánynak a megértésében az, hogy átlássuk,
miért és mennyiben adják vissza hűen a megfelelő tankönyvi szakaszok Russell nyakatekerten előadott, ám igen érdekes
mondandóját. Ha ezzel megvilágosodott a russelli
vállalkozás, érdemes elgondolkozni azon, hogy milyen megfontolások, érvek is
vezérelték őt. Érdemes továbbá észben tartani, hogy Russellnek
a tudásról vallott nézetei igen sokat változtak karriere során. És az idézetek
logikai tulajdonnevekről a Grayling könyv 2.2-es szakaszában
jóval későbbről származnak (1918–19), mint „A denotálásról”, ami 1905-ben jelent meg.
A „C(x)”
jelölés megértése hasznos formális ujjgyakorlat, bár nem fájdalommentes
feladat. Egyben opcionális is, hiszen mind a Farkas-Kelemen, mind a Grayling-szakasz átláthatóbb jelöléssel magyarázzák, hogy
mire is megy ki a játék. Nem szükséges tehát a „C(x)”-es részek kibogozásával sok időt tölteni. Ehelyett fontos,
hogy koncentráljunk a nem formális köntösben leírtakra. Ezekhez megjegyzések:
10–1.
old. Gray Elégiája—Nem véletlen, ha ez a szakasz
homályosnak tűnik. Filozófus körökben gyakorlatilag nincs egyetértés arról,
hogy az érvnek hogyan is kellene működnie, és igen sokan kétlik, hogy működik
egyáltalán. Mindenesetre az itt felsorakoztatott megfontolások nem meghatározóak
az elmélet további kifejtésében. (A Ruzsa-cikk a Gray Elégiája részt tárja fel.)
13–4.
old. elsődleges/másodlagos előfordulás. Ezt inkább a
hatókörök fogalmával (F&K, Grayling) érdemes
átgondolni, úgy sokkal inkább intuitív.
15–16.
old. Itt Russell visszatér a cikk legelején
felvezetett ismeretelméleti megfontolásokhoz: miféle tudás miféle állításokat
tesz lehetővé? Az ismeretség és a valamiről való tudás közti különbség lesz
ismét fontos.
Az
angol eredeti olvasható a weben: //cscs.umich.edu/~crshalizi/Russell/denoting/
szeminárium
RUSSELL A HATÁROZOTT
LEÍRÁSOKRÓL
KÉRDÉSEK
Russell „A denotálásról”
--Russell hogyan írja le a denotáló
kifejezések kategóriáját? (Itt más fogalomról van szó, mint a Millnél látott denotáció fogalma.)
--Hogyan
különböztet meg leírás (denotálás) alapján vett
tudást és közvetlen ismeretet a cikk elején és végén?
--Russellnél a „Scott volt a Waverley szerzője” nem is valódi azonosságállítás.
--Hanem miféle állítás is ez?
--A tudásról tett megkülönböztetésének
mi köze ehhez?
--Az elsődleges és a másodlagos előfordulás közti
megkülönböztetés miben áll? (Érdemes hatókörök segítségével is megfogalmazni,
ld. a Grayling-szakaszt.)
--A
nemlétezők problémájával kapcsolatban:
--Russell Meinong ellen.
--Milyen alternatívát javasol Russell?
Szerinte hogyan elemezzük azt az állítást, hogy a jelenlegi francia király
kopasz?
Grayling 89–95:
--Mi
a referáló és kvantifikált kifejezések közti
különbség? Milyen példák merülnek fel a két kategóriára? A határozott leírások
hova sorolhatóak?
--Mi
Russell elmélete a határozott leírásokról?
--Szerinte
miben különbözik egy határozott leírás (pl. „Franciaország első császára”) egy
határozatlantól („egy ember”)? (Hogyan szolgál ez érvként a russelli
elmélet mellett?)
(A
2.2 fejezetben elhangzottak jó része már felmerült az
órán.)
--a
kizárt harmadik törvényét hogyan érvényesíti Russell?
A hatókörök megkülönböztetése mennyiben fontos itt?
F+K
145–153
--Miért
problémás számot adni a nemlétezőkről?
--Russell milyen megoldást javasol?
--A
neveket tartalmazó mondatok logikai szerkezete mennyiben tér el a határozott
leírásokat tartalmazó mondatokétól?
--A
felcserélhetőség milyen problémát vet fel és ezt Russell
hogyan orvosolja? (Ld. IV. György kíváncsisága)
--bónusz kérdés: hatókörök segítségével hogyan adhatunk két
olvasatot ennek a mondatnak:
„Azt
hittem, X jachtja nagyobb, mint amilyen.” Melyik olvasat mit állít? (Lásd még „A denotásáról” 13. old.)