 |
Tematikus ismertetés
|
- A képzés tematikus ismertetése:
Alapképzés
|
A
tantárgy a filozófia szakos tanulmányokhoz szükséges bevezető ismeretek
elsajátítását célozza. Anyaga a következő témaköröket öleli fel: A
filozófiai gondolkodás természete és a filozófia mint diszciplína. A
filozófia típusai, iskolák és irányzatok. Filozófiai alapfogalmak. A
filozófia nyelve. A filozófiai problémák természete. A filozófia
története. A szisztematikus filozófiai elméletek és a filozófiatörténet
viszonya. A filozófia, a vallás, a tudományok és a művészetek viszonya.
Bevezetés a filozófia főbb részdiszciplínáiba: metafizika, logika,
etika, esztétika, ismeretelmélet, tudományfilozófia, nyelvfilozófia,
társadalom- és politikai filozófia, vallásfilozófia,
történelemfilozófia. Vita, bizonyítás és érvelés a filozófiában. A
filozófia tanulmányozásához szükséges technikai ismeretek:
enciklopédiák, kézikönyvek, bibliográfiák, folyóiratok, Internet- és
könyvtárhasználat.
Tankönyvek, kézikönyvek:
- M. Fürst, Bevezetés a filozófiába. Bp. 1993.
- Warburton, A filozófia világa. Bp. 1995.
- SH-Atlasz: Filozófia. Bp.1993.
- Störig, A filozófia világtörténete. Bp. 1997.
- Jaspers, Bevezetés a filozófiába. Bp. 1987.
- Russell, A nyugati filozófia története. Bp. 1998.
- Hamlyn, A nyugati filozófia története. Bp. 1998.
- Anzenbacher, Bevezetés a filozófiába. Bp. (1992) 2002.
|
A
tantárgy célja a modern logika alapvető fejezeteinek megismertetése és
eszközrendszerének elsajátíttatása olyan szinten, hogy a hallgató
képessé váljon a szakterületén előforduló kijelentésrendszerek,
következtetések logikai szerkezetének feltárására, illetve a
következtetések helyességének formális ellenőrzésére. Az anyag magában
foglalja a klasszikus elsőrendű logika szisztematikus felépítését és
legegyszerűbb (extenzionális) általánosításait; az elsőrendű logika és
az elsőrendű elméletek metaelméletét; valamint (választhatóan) a logika
egyes magasabb szintű fejezeteit (modális, intenzionális, dinamikus
logika), és betekintést nyújt a logika alkalmazási lehetőségeibe a
következő társdiszciplinákban: matematikafilozófia, nyelvfilozófia,
metafizika.
A tanulmányozandó tárgykörök a következők: A logika tárgya,
kategóriarendszere; Arisztotelész kategorikus szillogizmusai;
igazságfunktorok; kvantorok és predikátumok; a következtetések
ellenőrzésének módszerei; a klasszikus elsőrendű logika nyelve,
szemantikája; a klasszikus predikátumkalkulus; elsőrendű elméletek;
alapvető metalogikai eredmények; másodrendű és típuselméleti logika.
Tankönyvek, kézikönyvként használható szakirodalom:
- Madarászné - Pólos L. - Ruzsa I., A logika elemei. Osiris, Bp. 1999.
- Ruzsa I. - Máté A. , Bevezetés a modern logikába. 1997.
- Ruzsa Imre, Klasszikus, modális és intenzionális logika. Akadémiai Kiadó, Bp. 1984.
- Ruzsa Imre, Logikai szintaxis és szemantika I.-II. Akadémiai Kiadó, Bp. 1989.
- Gabbay - Guenthner, Handbook of Philosophical Logic I., II. Reidel, 1985, 1986.
- Copi - Gould, Kortárstanulmányok a logikaelmélet kérdéseiről. Gondolat, Bp. 1985.
- Gottlob Frege, Logikai vizsgálódások. Osiris, Bp. 2000.
- W. V. O. Quine, A tapasztalattól a tudományig. Osiris, Bp. 2002.
- Csaba Ferenc, (szerk.), A matematika filozófiája a XXI. század küszöbén. Osiris, Bp. 2003.
|
- Ismeretelmélet, nyelvfilozófia
A
tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat az ismeretelmélet
alapkérdéseivel, illetve történeti és elméleti bevezetést nyújtson a
nyelvfilozófiába mint a modern filozófia egyik alapvető
diszciplínájába.. A kollokvium feltételezi a főbb ismeretelméleti és
nyelvfilozófiai problémák elemző feldolgozását és az adott probléma
története szempontjából releváns filozófiatörténeti művek ismeretét. A
tárgyalandó fő ismeretelméleti és nyelvfilozófiai kérdések a
következők: szkepticizmus, a tudás fogalma, észlelés és érzékelés, a
priori és empirikus tudás, az igazolás elméletei és az igazság fogalma,
nyelv és megismerés, a nyelv-probléma az európai filozófiai
hagyományban, a modern filozófia "nyelvi fordulata", a jelentés a mai
filozófiában, a nyelv természetéről folytatott viták; a nyelvi
cselekvés.
Tankönyvek, kézikönyvként használható szakirodalom:
- Forrai Gábor (szerk.), Mitől igazolt egy hit?. Osiris, Bp. 2002.
- J. Kim - E. Sosa, Epistemology: An Anthology. Blackwell, Malden, Mass, 2000.
- D. M. Rosenthal, The Nature of Mind. OUP, Oxford, 1991.
- Kelemen János, A nyelvfilozófia rövid története. Áron Kiadó, Bp. 2000
- Farkas K. - Kelemen J., Nyelvfilozófia. Áron Kiadó, Bp. 2002.
|
- Idegen nyelvű (angol, német vagy francia) szakszöveg olvasás
A
tantárgy célja, hogy a hallgatók az általuk legalább középfokon ismert
nyelven megtanuljanak önállóan feldolgozni idegen nyelvű filozófiai
szakszöveget. A tantrágy keretében angol, német vagy francia nyelvű
szövegek olvasására nyílik lehetőség. A gyakorlati foglalkozásokon
XVIII-XIX. századi, illetve modern filozófiai szövegek közös elemzésére
és fordítására kerül sor.
|
Törzsképzés
|
A tantárgy anyaga az antik (görög) filozófia történetét öleli fel a kezdetektől Platónig a következő témakörök szerint.
- Preszókratikus
filozófia (Általános nyelvi és gondolkodásbeli jellemzői, alapfogalmai.
Milétoszi iskola. Püthagoreusok. Parmenidész, Zénón, Melisszosz.
Empedoklész. Anaxagorasz. Atomisták)
- A
szofisztika (A rétorika, logika és a nyelvre történő reflexió kezdetei.
A "természetes/konvencionális" ellentétpár. Prótagorasz homo
mensura-tétele. Gorgiasz a nemlétezőről. Az Anonymus Iamblichi
morálfilozófiája. A Disszoi Logoi.)
- Szókratész
- Platón.
Tankönyvek:
- G. S. Kirk - J. E. Raven - M. Schofield, A preszókratikus filozófusok. Atlantisz, Bp. 1998.
- Steiger Kornél (szerk.), A szofisták. Atlantisz, Bp. 1993.
- A. E. Taylor, Platón. Osiris, Bp. 1997.
|
A tantárgy anyaga Arisztotelész filozófiáját és a hellénisztikus filozófiát tartalmazza a következő témakörök szerint:
- Arisztotelész (A Corpus Aristotelicum.
Kategóriák. Szillogisztika. A tudományos kutatás alapfogalmai és
módszere a Második Analitika alapján. Metafizika. Természetfilozófia.
Lélekfilozófia. Etika, politika)
- A hellénisztikus filozófia három irányzata: epikureusok, sztoikusok, szkeptikusok
Tankönyvek:
- Sir David Ross, Arisztotelész. Osiris, Bp. 1996.
- A. Long, Hellenisztikus filozófia. Osiris, Bp. 1997.
|
A
tantárgy az antik filozófiai ismeretekre támaszkodva bevezetést nyújt a
2. és a 15. század közötti filozófiai gondolkodásba. Áttekintést ad a
korszak főbb jellemzőiről, a hellén műveltségi terület (az oikumené)
közös filozófiai nyelvéről, a késő antik filozófiai irányzatok (a
neoplatónizmus és a kommentátorok), a patrisztikus filozófia, valamint
az arab és zsidó filozófia problémáit és kölcsönhatásait, súlypontban a
latin skolasztikával. Központi probémaként tárgyalja a
kinyilatkoztatott vallások megjelenését a hellénisztikus filozófia
kontextusában, majd hit és tudás viszonyát, amely mindhárom filozófiai
kultúrában lényegi kérdéssé válik.
A tantárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a periódus logikai,
nyelvfilozófiai, metafizikai, pszichológiai, természetfilozófiai és
analitikus teológiai problémáit és alapgondolait. Az elsajátítandó
tananyag a következő témaköröket öleli fel.
A császárkor filozófiai iskolái, különös tekintettel a platónizmusra.
Patrisztikus filozófia: a transzcendencia, a teremtés és a megváltás
fogalmai. Az egységes emberi természet. A filozófiai és a teológiai
antropológia. Órigenész, órigenizmus (evagrianizmus), Jusztiniánusz és
az antiórigenista álláspontok. Trinitológia és krisztológia a nikaiai
zsinattól a II. konstantinápolyi zsinatig (553). A párhuzamosan
megjelenő neoplatónikus filozófia és a kommentátorok: a "porphyrioszi
szemantika", Plótinosz és Proklosz metafizikája. Az intelligibilis és
az ontológiai rend. Augustinus kegyelemtana és időfogalma. Boethius
filozófiai és teológiai módszere. Kinyilatkoztatás és a filozófia új
viszonya Anselmusnál. Az ontológiai istenérv és a satisfactio-tan.
Abaelardus szándék-etikája. Az erény-etika és a teológiai etika. A
skolasztikus módszer. Aquinói Tamás: a teológia, mint tudomány. Létezés
és lényeg viszonya. Az Öt út. 1277 és az új természetfilozófia. A 14.
szd. nyelvfilozófiai teológiája. A skolasztika felbomlása: Cusanus. A
humanizmus (Ficino), valamint a reformáció új filozófiaképe.
A kollokvium feltételezi a Biblia bizonyos könyveinek, Philón,
Órigenész, Plótinosz, Vazul, Nysszai Gergely, Augustinus, Anselmus,
Aquinói Tamás, és Cusanus egyes műveinek ismeretét. A bibliográfiát a
mindenkori syllabusz részletezi.
Feltételezi továbbá a Filozófiatörténet I. és II. tárgyak elvégzését. Óraszáma: heti 2 óra előadás, melyhez heti 2 óra szövegfeldolgozó szeminárium kapcsolódik.
Tankönyvek, kézikönyvként használható szakirodalom:
- The Cambridge History of Later Medieaval Philosophy. szerk. N. Kretzmann, A. Kenny, J. Pinborg, Cambridge, 1982.
- P. V. Spade, Thoughts, words and Things: An introduction to Late medieval logic and semantic theory.
- Chr. Stead, Filozófia a keresztény ókorban, ford. Bugár M. István, (Budapest: Osiris, 2002)
- R. T. Wallis, Az újplatónizmus ford. Buzási G. (Budapest: Osiris, 2002)
|
A
tantárgy a XVII-XVIII. századi filozófiát öleli fel. Montaigne-től és
Bacon-től a klasszikus német filozófia megjelenéséig. Célja, annak
bemutatása, hogy mi az alapja és mik a következményei az újkori
filozófia fő képviselői által hangsúlyozott új kezdetnek, s miben
nyilvánul meg a régebbi gondolkodási keretek átalakítása. Értelmezést
nyer a szokásos megkülönböztetés racionalisták és empiristák között.
Középpontban a következő kérdések állnak: mennyiben fogadják el a XVII.
sz. gondolkodói (Descartes, Locke, Leibniz és Spinoza) az új filozófiai
gondolkodás paradigmájául a matematika és a mechanika forradalmian új
módszereit, illetve a XVIII. sz. filozófusai (Berkeley és Hume,
Diderot, Voltaire és Rousseau, Lessing, Wolff és Crusius) hogyan viszik
tovább az előző század törekvéseit.
Tankönyvek, kézikönyvként használható szakirodalom:
- Wolfgang Röd, Hagyomány és újítás a filozófiában. Áron, Bp. 2003.
- Wolfgang Röd, Die Philosophie der Neuzeit 1. Von Francis Bacon bis Spinoza. Beck, München, 1999.
- Wolfgang Röd, Die Philosophie der Neuzeit 2. Von Newton bis Rousseau. Beck, München, 1984.
- John Cottingham, The Rationalists. OUP, Oxford, 1988.
- R. S. Woolhouse, The Empiricists. OUP, Oxford, 1988.
|
A
tantárgy célja a filozófiatörténet XVIII. század végétől a XIX. század
közepéig terjedő korszakának feldolgozása. A tárgyalt szerzők és
vonulatok: Kant, a német idealizmus (Fichte, Schelling, Hegel),
Feuerbach, Marx, Kierkegaard. A tantárgy Kant kopernikuszi fordulatát
és a német idealizmus hozzá kapcsolódó kibontakozását mutatja be, a
hangsúlyt a kanti kritikai filozófia és az idealizmus közti
kontinuitásra helyezve, majd megismertet a hegelianizmus legjelentősebb
kritikusaival. Eligazítást nyújt e filozófiatörténeti korszak
fogalomvilágában, nyelvezetében, világlátásában, elsősorban olyan
fogalmak tükrében, mint "kriticizmus", "dogmatizmus", "tudománytan",
"természetfilozófia", "azonosságfilozófia", "rendszer", "abszolútum".
Áttekintő művek, tankönyvként használható irodalom:
- R. Kroner, Von Kant bis Hegel. Mohr, Tübingen, 1961.
- E. Cassirer, Das Erkenntnisproblem in der
Philosophie und Wissenschaft der neueren Zeit. Bde II-III. Wiss.
Buchgesellschaft, Darmstadt, 1974.
- N. Hartmann, Die Philosophie des deutschen Idealismus. De Gruyter, Berlin, 1960.
- R. Brandt - Th. Sturm (szerk.), Klassische Werke der Philosophie. Von Aristoteles bis Habermas. Reclam, Leipzig, 2002.
- K. Ameriks, (szerk.), The Cambridge Companion to German Idealism. Cambridge Universiy Press, Cambridge, 2000.
- F. C. Beiser (szerk.), The Cambridge Companion to Hegel. Cambridge University Press, Cambridge, 1993.
- R. C. Solomon - K. M. Higgins (szerk.), The Age of
German Idealism (Routledge History of Philosophy, vol. VI), Routledge,
London - New York, 1993.
- K. Löwith, Von Hegel zu Nietzsche. Der revolutionäre Bruch im Denken des 19. Jahrhunderts. Hamburg, Meiner, 1981. 8. kiad.
- Deutscher Idealismus. Geschichte der Philosophie in Text und Darstellung. szerk. R. Bubner. Bd. 6. Reclam, Stuttgart, 1978.
|
A
tantárgy célja, hogy eligazítást nyújtson a 19. és a 20. századnak a
hegelianizmus fölbomlását követő főbb filozófiai irányzatai között és
átfogó képet mutasson be róluk. A tantárgy a következő irányzatok főbb
vonásait tekinti át: életfilozófia, historizmus, neokantianizmus,
neoskolasztika, fenomenológia, egzisztencializmus, neomarxizmus és
kritikai elmélet, pozitivizmus, a nyelvi fordulat, a Bécsi Kör
filozófiája, pragmatizmus, analitikus filozófia, a mindennapi nyelv
filozófiája, hermeneutika. A tantárgy különálló módon foglalkozik a XX.
század két legjelentősebb gondolkodójának, Wittgensteinnek és
Heideggernek az életművével.
Áttekintő művek és szöveggyűjtemények:
- Twentieth-Century Continental Philosophy. szerk. R.
Kearney (Routledge History of Philosophy, vol. VIII), Routledge, London
- New York, 1994
- R. Kearney - M. Rainwater (szerk.), The Continental Philosophy Reader. 1998.
- R. Brandt - Th. Sturm (szerk.), Klassische Werke der Philosophie. Von Aristoteles bis Habermas. Reclam, Leipzig, 2002.
- David West, An Introduction to Continental Philosophy. Polity Press, Cambridge, 1996.
- John Hospers, An Introduction to Philosophical Analysis. 4. kiadás, London - New York, Routledge 1997.
- Altrichter Ferenc (szerk.), A Bécsi Kör filozófiája. Gondolat, Bp. 1972.
- The Linguistic Turn. Recent Essays in Philosophical
Method. szerk. és bevezető Richard Rorty. The University of Chicago
Press, Chicago - London, 1967.
- R. Thurnher - W. Röd - H. Schmiedinger, Die Philosophie des ausgehenden 19. und des 20. Jahrhunderts. Beck, München, 2002.
- Joseph Bleicher (szerk.), Contemporary
Hermeneutics: Hermeneutics As Method, Philosophy and Critique.
Routledge & Kegan Paul, London, 1980.
- Jean Grondin, Einführung in die philosophische
Hermeneutik. Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt, 1991.
Magyar kiadás: Bevezetés a filozófiai hermeneutikába. ford. Nyírő
Miklós. Osiris, Budapest, 2002.
- Manfred Frank, Was ist Neostrukturalismus? Suhrkamp, Frankfurt/Main, 1984.
- Herbert Spiegelberg, The Phenomenological Movement.
A Historical Introduction. Nijhoff, The Hague, 1960. 3. javított és
bővített kiadás 1982.
- L. Kolakowski, Main Currents of Marxism. OUP, Oxford - New York, 1978, I-III köt.
|
A
tantárgy az újkor társadalom-, politika-, vallás-, jog- és
morálfilozófiájának ma is ható hagyományáról ad áttekintést a XVII.
századtól a XIX. század végéig. A következő klasszikus filozófusok ide
vonatkozó tanításait dolgozza fel: Hobbes, Locke, Spinoza, Montesquieu,
Hume, Rousseau, Burke, Condorcet, Constant, Tocqueville, Kant, Herder,
Hegel, Fichte, Marx, Mill.
Tankönyvek, kézikönyvként használható szakirodalom:
- Tuck: Hobbes. Atlantisz, Bp. 1998.
- Dunn: Locke. Atlantisz, Bp. 1992.
- Shklar: Montesquieu. Atlantisz, Bp. 2000.
- Ludassy
Mária: Négy arckép. Rousseau, Condorcet, valamint a kötetek elő- ill.
utószavaként szereplő kommentárok. Szépirodalmi, Bp. 1989.
 |
A
tantárgy a 20. századi társadalomfilozófia legfontosabb eredményeinek
áttekintése öt témakörben. Az első témakör a társadalomtudományok
módszertani problémáira irányul: mindenekelőtt a módszertani
naturalizmus és antinaturalizmus, valamint a módszertani
individualizmus és kollektivizmus kérdéskörére (G. H. von Wright, J. W.
N. Watkins, S. Lukes). A második egységbe a cselekvéselméletek
tartoznak (C. G. Hempel, D. Davidson, G. H. von Wright). A harmadikba a
politika- és jogfilozófia képviselői (J. Feinberg, J. Rawls, M.
Sandel). A negyedik témakör az elméleti szociológia fontos műveit
tartalmazza (T. Parsons, G. C. Homans, P. L. Berger-Th. Luckmann, J.
Elster). Az ötödikbe reprezentatív történelemfilozófiai szövegei
kerültek (A. C. Danto, R. G. Collingwood, E. O. Wright - A. Levine - E.
Sober, G. A. Reisch).
Áttekintő művek és szöveggyűjtemények:
- Csontos László (vál.), A racionális döntések elmélete. Osiris - Láthatatlan Kollégium, Bp. 1998.
- Elster, J., A társadalom fogaskerekei. Osiris Kiadó, Bp. 1997.
- Feinberg, J., Társadalomfilozófia. Osiris Kiadó, Bp. 1999.
- Felkai G. - Némedi D. - Somlai P. (szerk.). Olvasókönyv a szociológia történetéhez. I-II. Új Mandátum Kiadó, Bp. 2000.
- R. E. Goodin - Ph. Pettit (szerk.), Contemporary Political Philosophy. An Antology. Blackwell, Oxford, 1997.
- Huoranszki Ferenc (szerk.): Modern politikai filozófia, Osiris - Láthatatlan Kollégium, Bp. 1998.
- D. Little. Varieties of Social Explanation. Westview Press, Boulder, 1991.
- G. MacDonald - Ph. Pettit, Semantics and Social Science. Routledge and Kegan Paul, London, 1981.
- M. Martin - L. C. McIntyre (szerk.), Readings in the Philosophy of Social Science. The MIT Press, Cambridge, Mass. 1995.
|
A
tantárgy átfogó képet nyújt az erkölcsfilozófiáról. A vizsga anyaga
klasszikus etikai értekezések gyűjteménye, az ókortól napjainkig. A
legfontosabb szerzők Platón, Arisztotelész, Descartes, Shaftesbury,
Mandeville, Reid, Kant, Bentham, Nietzsche, Moore, MacIntyre. Az
előadások az etikai kérdéskörök szisztematikus bemutatását nyújtják, s
ebbe illesztik be a klasszikus szövegeket. A témakörök két csoportra
oszlanak. Az elsőben a normatív etikák alapvető típusai kerülnek
bemutatásra, nevezetesen az erény-etikák, a kötelesség-etikák és a
következmény-etikák. Az utóbbiak részét képezi az értékelméleti
probléma tárgyalása. A másik témakör az etika ismeretelméleti,
ontológiai és motivációelméleti problémáit öleli fel. Itt a következő
felosztás évényesül: etikai intellektualizmus, etikai racionalizmus,
etikai emotivizmus és etikai szkepticizmus. A szemináriumok egy-egy
szerző, korszak vagy irányzat feldolgozását nyújtják a klasszikus
szövegek elemzésére támaszkodva.
Áttekintő művek és szöveggyűjtemények:
- M. W. Baron - Ph. Pettit - M. Slote: Three Methods of Ethics. Blackwell, Oxford, 1997.
- V. J. Bourke, History of Ethics. I-II. Image Books, New York, 1970.
- R. J. Cavalier - J. Gouinlock - J. P. Sterba
(szerk.), Ethics in the History of Western Philosophy. The Macmillan
Press, London, 1989.
- Hársing László, Bevezetés az etikába.Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1995.
- Hársing László, Az európai etikai gondolkodás. Bíbor Kiadó, Miskolc, 2001.
- Hársing László, Irányzatok az etika történetében (Szemelvénygyűjtemény). Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 2001.
- A. MacIntyre, A Short History of Ethics. Routledge and Kegan Paul, London, 1967.
- H. Sidgwick, Outlines of the History of Ethics. Macmillan and Co., London, 1896.
|
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a metafizika legfontosabb problémáival.
(1) Mi a metafizika?
(2) A tulajdonságok problémája
(3) A fizikai tárgyak metafizikai szerkezete
(4) A fizikai tárgyak időbeli létezése
(5) Az események metafizikája
(6) Lehetséges világok
(7) Az idő természete
(8) Okság
(9) A szabad akarat problémája
(10) Test-lélek probléma
Tankönyvek:
|
FL-213; FLN-213
Schiller: A naiv és szentimentális költészetről, in: Esztétikai írásai, Helikon, 1962., 281-336.
Athenaeum-töredékek, in: August W. Schlegel és Friedrich Schlegel Válogatott esztétikai írásai, Gondolat, 1984. 261-357.
Johann Gottlieb Fichte: Előadások a tudás emberének rendeltetéséről, in: uő., Az erkölcstan rendszere, Budapest 1976.
Hegel: Esztétikai előadások, I., Akadémiai Kiadó, 1980. 1-120.o
Nietzsche: A tragédia születése, Európa, 1986.
Dilthey: A hermeneutika keletkezése, in: Uő.: A történelmi világ
felépítése a szellemtudományokban, Gondolat, 1974. 469-495.
Lukács György: Levél a "kísérlet"-ről, ajánlott: Uő.: Esztétikai kultúra, in: Ifjúkori művek, Magvető, 1977.
Benjamin: A műalkotás a technikai sokszorosíthatóság korszakában, in:
Uő : Kommentár és prófécia, Gondolat, 1969., vagy Uő: Tapasztalat és
szegénység, in: Angelus Novus, Helikon, Bp. 1980.
735-745.
M. Heidegger: A műalkotás eredete, Európa, 1988.
H.-G. Gadamer: Igazság és módszer, 135-149., 191-218. old. Gondolat, 1984.
Max Black: "Metaphor", in: Max Black: Models and Metaphors, Ithaca, N. Y.: Cornell, 1962, pp. 25-47
magyarul: uő.: "Metafora", Helikon 1990/4
Arthur C. Danto: A közhely színeváltozása. Művészetfilozófia,Enciklopédia Kiadó, Budapest, 20032
Arthur C. Danto: Hogyan semmizte ki a filozófia a művészetet?, Atlantisz Kiadó, Budapest, 1997
Donald Davidson: "What Metaphors Mean", in: uő: Inquiries into Truth and Interpretation, Oxford University Press, New York, 1984, pp. 245-264
magyarul: uő.: "Amit a metaforák jelentenek", ford.: Barta András, Théleme 1998/4-1999/1, 39-55. old.
Richard Shusterman: Pragmatista esztétika, Kalligram, Pozsony, 2003

|
A
tantárgy célja a történelemkoncepciók áttekintése a filozófia
történetében (késő antikvitás, középkor, felvilágosodás, XIX. század)
és a mai történelemfilozófiai vitáknak a feldolgozása.
Filozófiatörténeti szempontból a következő témakörök állnak a
középpontban: a klasszikus német filozófia történelemfilozófiája; a
XIX. és XX. századi szubsztantív történelemfilozófiák idealista és
materialista változatai (köztük a történelmi materializmus);
historicizmus és antihistoricizmus, kritikai és analitikus
történelemfilozóia. További cél a történeti megismerés kérdéskörének
feldolgozása különös tekintettel a történelmi magyarázat problémájára.
A kollokvium feltételezi a következő szerzők történetfilozófiai
szempontból releváns műveinek ismeretét: Augustinus, Vico, Kant,
Herder, Fichte, Schelling, Hegel, Marx, Nietzsche, Windelband, Dilthey,
Lukács, Croce, Collingwood, Popper, Danto, White.
Tankönyvként használható irodalom:
- R. G. Collingwood, A történelem eszméje. Gondolat, Bp. 1987.
- K. Löwith, Világtörténelem és üdvtörténet. Atlantisz, Bp. 1997.
- Iggers, A német historizmus. Gondolat, Bp. 1988.
- Kelemen János, Az ész képe és tette. Atlantisz, Bp. 2000.
- Csejtei Dezső et al. (szerk.). Ész, élet, egzisztencia IV. Történelemfilozófia. Pro Philosophia Szegediensi, Szeged, 1994.
- Gerald Allan Cohen: Karl Marx's Theory of History. A Defence. Princeton University Press, Princeton N.J. 1978.
- Miklós T. - Orthmayr I. (vál.), A történelem
filozófiája. ELTE BTK Társadalomfilozófia és Etika Tanszék 1997. (A
következő szerzők szövegeit illetve szövegrészleteit tartalmazza: Vico,
Kant, Condorcet, Fichte, Schelling, Hegel, Comte, Droysen, Benjamin,
Collingwood, Bultmann).
|
A
tantárgy a XX. századi és kortárs politikai filozófia képviselőivel,
irányzataival és vitakérdéseivel ismerteti meg a hallgatókat.
Rendszeres módon feldolgozzuk a múlt század hatvanas-hetvenes éveiben
megújult politikai filozófia eredményeit és az újabb fejleményeket. A
XX. századi politikai filozófusok című, folyamatos gyakorlaton a
hallgatók egy ötven fős listáról választhatják ki az őket érdeklő
szerzőket Hannah Arendttől R. P. Wolffig. Néhány további szeminárium
témája: Az igazságosság és a jó élet viszonya; Az Internet politikai
filozófiája; A politikai fogalom- és eszmetörténet módszerei; Egyéni
racionalitás és társadalmi igazságosság; Politikai ideológiák és
ideológia-elméletek; A politikum fogalma; Identitáspolitika és
feminizmus; Kommunitarizmus és republikanizmus; Zöld politikai
filozófia.
Tankönyvként használható irodalom:
- Alain Renaut (szerk.), Histoire de la philosophie
politique. IV. köt.: Les critiques de la modernité politique; V. köt.:
Les philosophies politiques contemporaines. Calmann-Lévy, Párizs, 1999.
- Jean E. Hampton, Political Philosophy. Westview, Boulder, Colorado, 1997.
- Luc Ferry - Alain Renaut, Philosophie politique. I-III. köt. PUF, Párizs, 1984.
- Walter Reese-Schaefer, Politische Theorie heute: Neuere Tendenzen und Entwicklungen. Oldenbourg, München, 2000.
- Adam Swift, Political Philosophy: A Beginner's Guide to Students and Politicians. Polity, Cambridge, England, 2001.
- Jonathan Wolff, An Introduction to Political Philosophy. OUP, Oxford, 1996.
- Walter Reese-Schaefer, Grenzgötter der Moral: Der
neuere europaeisch-amerikanische Diskurs zur politischen Ethik.
Suhrkamp, Frankfurt a. M., 1997.
|
|